Zuid-Afrika 2017

Reisverslag openen

Dag 1  Amsterdam - Johannesburg

We zijn lekker op tijd op Schiphol. Inchecken en douane gaan lekker vlot. Ook de vlucht verloopt prima. We hadden speciale maaltijden besteld aan boord, voor herhaling vatbaar!

Lees meer...
Reisverslag sluiten

Dag 1  Amsterdam – Johannesburg

Op Johannesburg zijn we ook weer super snel door de douane, het is dan wel ff wachten op koffers. Bij de uitgang staat er netjes een dame op ons te wachten, ff pinnen en dan snel met een busje naar ons hotel. Het is nog geen 5 minuten. Snel inchecken en naar bed!

Dag 2  Drakensbergen

Na het ontbijt, nemen we de transfer naar het vliegveld om onze auto op te halen. Ze proberen weg te komen met een iets kleiner model, omdat ons type er niet staat. Uiteindelijk krijgen we een upgrade en rijden we me een splinter nieuwe A3 weg. Zo’n 4 uur later rijden we het terrein op van onze lodge in Drakensbergen Montusi Mountain Lodge. We hebben er een lekker royaal huisje. Na de lunch gaan we lekker bij het zwembad zitten. Het is heerlijk weer, zo’n 24 graden. Ik maak samen met Teun nog een wandeling door de tuin en de directe omgeving. Teun wil graag wat foto’s maken met zijn nieuwe camera J

Het diner is voortreffelijk, ik geniet echt van de eendenborst! Daarna ga ik nog even op pad om sterren te fotograferen, het is kraakhelder!

Dag 3 Drakensbergen

Na het ontbijt rijden we direct door naar Royal Natal, zo’n 15 van de lodge vandaan. Het is een relatief klein maar mooi park waar je prachtige wandelingen kunt maken. Vandaag doen we een stuk van de hike naar de Tuguela George. Teun vind het prachtig zo door de bossen, onder de rotsen door en waar je lekker kan deddellen in het water. Vooral gooien met rotsen en stoeien bij de stroomversnellingen doet het ‘m.

Rond de lunch zijn we weer terug bij de lodge en vermaken we ons in de middag weer bij het zwembad.

Dag 4  Drakensbergen

Zelfde routine als gisteren, ontbijten en door naar Royal Natal. Vandaag staan de Cascades op het programma. Wederom een leuke wandeling die eindigt bij prachtige watervallen waar Teun weer heerlijk kan spelen. Ik vermaak me intussen met mijn camera en wat filters. We blijven er tot na de lunch (eenvoudige picknick) en rond 14.00 uur zijn we terug bij de lodge. Het is minder zonnig vandaag, dus we blijven lekker bij ons huisje. In ons tuintje is genoeg te beleven met al die vogels, ze zijn gek op koekjes….

Om 16.00 is het High tea en gaan we lekker kaarten bij het hoofdgebouw. Daarna ff douchen en aansluitend dineren.

Dag 5  St Lucia

Lange reisdag vandaag, dus om 8.00 is de auto gepakt en zijn we klaar voor het ontbijt en om uit te checken. We maken onderweg een tussenstop bij Howick om naar een Nelson Mandela museum en beeld te gaan. Daarna betrekt het en krijgen we de nodige buien voor onze kiezen, een prima reisdag dus. Het is 15.00 uur als we bij onze lodge in St Lucia arriveren. We chillen de rest van de middag, tot we al lopend het dorpje gaan verkennen en wat eten bij The Oceaan Basked.

Dag 6   St Lucia

Eerste safari, dus om 5.25 uur de wekker. We staan als een van de eerste voor de gate en iets over zessen rijden we het park in. We hebben een heerlijke ochtend met als hoogtepunten een hyena langs de auto en ff later ineens een luipaard recht voor ons op straat! Hij loopt zo’n 10 minuten met ons mee, markeert zijn territorium en laat zich rustig bekijken. WOW!

We maken een rondje en gaan dan naar Kaap Vidal waar we rond 9.00 uur aan het strand gaan picknicken. Teun vind het te gek, al die poelen en de golven natuurlijk.

We maken nog een rondje en rijden terug naar de lodge. Waar we relaxen en een duik nemen in het zwembad. Dan douchen en eten bij Reef and Dunes. Een heerlijke biefstuk en pizza!

Dan snel terug naar de lodge, er staat nog een avondsafari op het programma. Stipt acht uur worden we opgepikt en rijden we het park in. Teun krijgt er helaas niet veel van mee, hij valt vrij snel in slaap. Tijdens de nightdrive zien we naast wat grazend wild, een paar hyena’s. Het is gelukkig wel gezellig aan boord v/d jeep met een dame die geboren is in NL maar als 50 jaar in ZAF woont, ze is op pad met een vriendin uit Alaska.

Dag 7  St Lucia

Zelfde ochtend routine als gisteren, vandaag lijkt het qua wild een stuk rustiger, tot we opeens een Honneybadger voor ons zien. WOW mega bijzonder. Als we het de eigenaar van de lodge vertellen, kijkt hij ons jaloers aan, hij heeft er in 20 jaar nog niet 1 gezien…. Verder genieten we van de prachtige landschappen en staan we een tijd stil bij een stel Hamerkoppen die een nest aan het bouwen zijn. Het is half negen als we bij Kaap Vidal aankomen. Het is al heerlijk weer dus snel naar de poeltjes, het is weer feest voor Teun. We blijven er tot 11.00 uur, het water begint dan snel op te komen. We maken nog een klein rondje in het park voordat we terugrijden naar de lodge. We lunchen op het balkon en relaxen tot we om 15.00 uur worden opgehaald voor de boottocht. We hebben voor een wat kleinere boot gekozen, deze kunnen dichter bij de nijlpaarden en krokodillen komen. Teun vind de hippo’s wel interessant en maakt er zelf ook een paar leuke foto’s van. Het is 18.00 uur als we weer terug zijn. Omdat Reef and Dunes gisteren zo goed was bevallen gaan we er ook vandaag weer eten. Er is bovendien een klein speeltuintje bij. Teun maakt er al snel vrienden en vermaakt zich weer kostelijk.

Dag 8  Hluweluwe Umfelozi

We slapen lekker uit en ontbijten mee in de B&B. Het is erg gezellig met een andere familie uit NL. Rond half tien checken we uit en zetten we koers richting Hluweluwe Umfelozi. We komen het park aan de zuidelijke kant binnen, waar we direct een safari doen en langzaam richting het noorden gaan waar we de komende 3 dagen zullen overnachten in het Hilltop camp. We zien naast wat olifanten, buffels en wat ander grazend vee weinig spannends helaas. Het is lekker weer dus na het inchecken lekker naar het zwembad. Het avondeten is in buffetvorm en prima te doen.

Dag 9  Hluweluwe Umfelozi

Het is vijf voor zes als we als 3e aan de gate staan. We blijven de ochtend dicht bij de lodge, we zien heel veel olifanten en wederom een paar neushoorns. Verder is het relatief rustig. We ontbijten gewoon bij Hilltop en brengen veel tijd door aan het zwembad. Teun vind het water echter te koud, wij hebben het gezellig met een gezin uit NL. Ook die middag maken we weer een rondje in de directe omgeving, helaas wederom weinig spannends, op die boze olifant na dan…. Een badende neushoorn is eigenlijk het echte hoogtepunt. We mopperen wat, want het gras is echt heel hoog in het park, lastig om wild te spotten. Valt ons eerlijk gezegd een beetje tegen tot nu toe….

De BBQ in het restaurant van Hilltop die avond is prima, we treffen er ook weer de dames van de avondsafari in st Lucia.

Dag 10  Hluweluwe Umfelozi

We gaan in de ochtend eerst weer voor het rondje in de omgeving van Hilltop. We zijn niet lang onderweg als er voor ons een prachtige neushoorn oversteekt. Niet veel later stoppen we om een foto van de optrekkende ochtend nevel te maken. Snel stap ik ff uit, dan opeens hoor ik het geluid van grazende reuzen en tot mijn grote verbazing zie ik 5 mtr voor me 2 neushoorns grazen, hoe gaaf is dat!? Later die ochtend doen we ook nog een rondje in het zuiden van HluweHluwe, maar naast veel olifanten en een heel jong zebraatje is het niet veel….

Als we na het ontbijt naar het zwembad willen gaan, trekt het dicht en valt er zelfs wat regen. Omdat het er vrij grijs uitziet, gaan we maar een ijsje eten en gaan we al om 14.00 op pad. Vrij snel zien we bij een waterhole 4 neushoorns. Wat een feest, ze stoeien en ruziën zelfs met elkaar. We genieten er een halfuur van, voordat ze in de bush verdwijnen. Een kwartier later, vragen we aan een auto bij een uitzichtpunt, waar ze naar kijken, want wij zien niets. Er blijkt een leeuw gespot te zijn, die in het hoge riet is gaan liggen. We kiezen een strategische plek en wachten…. Na 45 minuten komen er opeens olifanten aanlopen, blijkbaar ruiken ze niet veel later de leeuwen en de matriarch gaat op onderzoek uit. Ineens een enorm getrompetter van de olifanten, al stampend jagen ze 3 mannetjes leeuwen uit het riet. Deze gaan vervolgens recht in lijn met ons strategische plekje liggen, wat een feest! Al met al blijven we er tot 17.30 uur, komen er nog neushoorns en enkele olifanten voorbij, maar de leeuwen geven geen krimp…. Wat een heerlijke middag, nog even naar ons huisje en dan schuiven we weer aan bij het buffet.

Dag 11  Mkuze

Deze ochtend ga ik alleen op pad, ook om Teun wat rust te geven. Na nog geen kwartier rijden, zie ik ineens een leeuw naast de weg staan. Ik rij er langzaam naar toe en zie dat het dezelfde 3 leeuwen zijn. Zo’n 3 kwartier sta ik er in mijn uppie, wat is dit genieten! Gapend, wassend en nagenietend van een kill, een jonge Nyala. Net als ze verder de bush in lopen komt er een andere auto aan, ze zien nog een glimp, maar dit was mijn moment! Ik rijd nog een rondje en om 9.00 gaan we samen ontbijten waarna we e.e.a. inpakken, op naar de volgende bestemming.

Om 12.00 uur checken we in bij Ghost mountain inn, net dan begint het te plenzen…. Bah…. De middagen relaxen we wat, o.a. een potje kaarten in de bar met Teun.

In de loop van de middag klaart het op en nemen we nog een duik in het zwembad voordat we aanschuiven bij het buffet. Het is lekker rustig in het restaurant en heerlijk verzorgd.

Dag 12 en 13  Zimanga

Deze dagen staan volledig in het teken van de safari’s door Zimanga. We worden al vroeg opgehaald bij ons hotel en genieten van het park. Gedurende deze dagen zien we veel leeuwen en olifanten, met een paar echte close encounters. Een enorme bull komt letterlijk in de jeep snuffelen. Rond de lunch is het elke dag siësta bij het hotel, lekker zwemmen en lunchen voordat we rond 15.30 uur weer op safari gaan om zo rond 20.00 weer terug te zijn voor het diner. De ene keer een BBQ in de tuin, de andere keer a-la-carte. De safari’s bieden elke keer weer mooie momenten van drinkende leeuwen, wilde honden tot een arend met een regenboog op de achtergrond.

Dag 14  Kosi Bay

In de ochtend nog 1x op safari voordat we afscheid moeten nemen van Ghost Mountain Inn, een heerlijk hotel dat ons zeer goed is bevallen. Het is vervolgens best een stuk rijden naar Kosi Bay, Rocktail Beach Camp waar we deze reis zullen afsluiten. We moeten om 15.00 uur bij een farm zijn, vanuit daar worden we met een 4×4 naar de lodge gebracht. Daar checken we in en krijgen we een prachtig huisje toegewezen. Die namiddag nemen we nog een duik in het zwembad voordat we daar na een heerlijk diner in ons bed ploffen.

Dag 15  Kosi Bay

Na het ontbijt lopen we richting strand, dat is wat verder dan verwacht… Maar de beloning is groot, wow wat een heerlijk strand… haast privé zelfs. Het water is heerlijk en de golven lekker hoog. Veel spring en stoeiwerk in de golven. Ook de duinen zijn gaaf om met een wakeboard die we hebben meegenomen vanaf te surfen. Alleen dat omhoog klimmen …. pfff

Dag 16  Kosi Bay

Ook vandaag brengen we het grootste deel van de dag door aan het strand. Na het avondeten staat hier echter nog een wandeling op het programma. Gewapend met o.a. ultraviolet zaklampen. Hiermee zijn de schorpioenen nl. erg goed te vinden. Mooi om te zien wat er in de donkere uurtjes allemaal rondkruipt in dit bos.

Dag 17  Kosi Bay – Amsterdam

Onze laatste dag alweer helaas. In de ochtend gaan we snorkelen bij een nabijgelegen rifje. Hier duiken we o.a. een prachtige schelp op. Qua vissen is het leuk niet heel spectaculair. We nemen aansluitend nog een duik in het zwembad en vertrekken na de lunch weer richting Johannesburg. Het is een flinke trip nog. We eten wat op het vliegveld na het inchecken en rond middernacht stijgen we op voor onze vlucht terug naar Amsterdam.