Zuid-Afrika 2015

Reisverslag openen

ZAF 2015

Dag 1   Amsterdam -> Kaapstad (NOT)

Lees meer...
Reisverslag sluiten

ZAF 2015

Dag 1   Amsterdam -> Kaapstad (NOT)
Zondag, we hebben er zin, heerlijk naar Zuid-Afrika. Keurig op tijd op Schiphol door de taxiservice van de vader van Lisette. Echter op Schiphol krijgen we een enorme schok te verwerken, we worden geweigerd aan boord omdat we geen geboortecertificaat van Teun bij ons hebben. Dit is een nieuwe regel in Zuid-Afrika (inmiddels trouwens al weer afgeschaft). Nog geprobeerd om via de marechaussee toch aan boord te komen maar helaas konden zij niets voor ons betekenen (op zondag). Het reisbureau gebeld of zij op de hoogte waren van deze nieuwe regel (en dat waren zij!) maar konden ook op dit moment ook niets voor ons betekenen. Boos en verdrietig (vooral Teun) vluchten op Schiphol omgeboekt naar maandagavond, via een overstap op Parijs (rechtstreekse vluchten pas op vrijdag beschikbaar!), en onverrichter zake met de trein terug naar huis.

Dag 2   Amsterdam -> Parijs -> Kaapstad
Maandag, eerst in alle vroegte naar de gemeente voor het geboortecertificaat van Teun, wat een flutpapiertje blijkt te zijn.  Toen wederom op tijd naar Schiphol. Daar aangekomen blijkt de vlucht wegens mist 1 uur vertraging te hebben, later werd dit 2.5 uur (!) vertraging, waardoor we onze overstap in Parijs zouden missen. Lisette hoort iemand wat zeggen over overstappen in Parijs en dat er nog enkele stoelen beschikbaar zouden zijn nu op een vlucht naar Parijs. Ik ren de gang in, op zoek naar deze balie. Ruzie met alle chinezen maar als 2e aan de beurt maar we hebben een plekje in dit vliegtuig. Daar aangekomen slechts 45 minuten in Parijs voor de overstap. Rennend, buiten adem en Teun op ons rug komen we bij ons nieuwe vliegtuig aan. Poehhh net gehaald!  Nog even snel luiers voor Teun gescoord want die waren we vergeten in de handbagage te doen.

Dag 3    Kaapstad
Aankomst in Kaapstad, en waar we al bang voor waren gebeurt: geen koffers op de band. Door onze rommelige vluchten zijn onze koffers in het andere vertraagde vliegtuig blijven staan. Heel gedoe op de luchthaven want mijn koffer en de koffer van Teun bleken ze te kunnen tracken maar de koffer van Lisette was spoorloos!!! Op dit moment kunnen we niets doen dus dan maar snel door naar de lodge, inchecken en op naar the Waterfront, voor de tour naar Robben eiland.  Na een korte boottocht komen we aan op Robben eiland. We worden gelijk ingedeeld in bussen en we krijgen een leuke gids toebedeeld, een oud gevangene. Teun vindt het allemaal reuze spannend. Na de gevangenis en het eiland te hebben verkend gaan we terug met de boot. Het is heerlijk weer dus we besluiten op het Waterfront te blijven! Beetje rondkijken, winkelen en daarna eten op kosten van Miles Travel. Zij hadden duidelijk iets goed te maken na hun onzorgvuldigheid over het niet informeren over het geboortecertificaat. In het lodge aangekomen vernemen wij dat de koffers van mij en van Teun vandaag aan zouden komen.

Dag 4    Kaapstad
Vandaag gaan we met de auto naar de Cheetah opvang. Daar aangekomen blijk je ook te kunnen knuffelen met stokstaartjes en vosjes! Uiteraard laten we dit niet aan ons voorbijgaan dus wordt  er uitgebreid geknuffeld en gefotografeerd! Het bezoek aan de cheetah zelf valt een beetje tegen. Er staat een bewaker bij, welke dus ook op alle foto’s staat. Geen enkele interactie is mogelijk met de cheetah! We zijn dit anders gewend! Daarna op naar een shopping mall om het broodnodige in te slaan voor Lisette, haar koffer is nog altijd zoek. En aangezien we over ruim een dag weer zouden vertrekken uit Kaapstad hebben we kleding en toiletspullen nodig. Dit kost enorm veel tijd en ik blijf maar bellen en regelen.  Na het shoppen rijden we via Hermanes kustroute naar onze lodge en eten we bij Gordons Bay.

Dag 5    Kaapstad
Als het goed is, is DE koffer van Lisette nu onderweg. Dat gaat spannend worden, want morgen vertrekken we vroeg richting Augrabies.
Na het ontbijt rijden richting The Boulders, op naar de pinguïns. We krijgen het strandje, waar je nog zonder hekwerk dicht bij de pinguïns kunt komen, snel gevonden en we nestelen ons op het strand. Er zitten niet veel pinguïns, maar beter 20 zonder hekken dan 2000 met hekken. Teun geniet op het strand en vindt die Pinguïns wel lollig. Het is middag als we verder gaan richting Kaap de goede hoop. Het kabelbaantje valt erg in trek bij Teun en heeft lol op alle trappen richting de vuurtoren. Het is heerlijk weer en rijden daarna snel naar The Waterfront. Tot onze verbazing is het daar echter mistig en koud. We shoppen nog wat in de mall en eten bij The Ocean Basked, goede herinneringen aan!
Als ik op bed lig, gaat rond 23.00 uur de telefoon. De koffer van Lisette is gearriveerd, of ze ‘m vannacht nog kunnen brengen. En zo geschied, om 00.37 is hij er dan eindelijk!

Dag 6    Kaapstad -> Augrabies
Vandaag is een echte reisdag, 900 km voor de boeg! We vertrekken wat later dan gepland, om 8.30 uur. De wegen liggen er prima bij, alleen op 1 stuk flink wat oponthoud door wegwerkzaamheden. In Springbok lunchen we, maar dat valt helaas wat tegen.
Het is 5 uur als we arriveren bij Augrabies, Dundi lodge. Het ligt er prachtig bij, wat een mooie stek midden tussen de druivenvelden. Lekker het zwembad in, dat overigens recht voor ons mooie ruime verblijft ligt. Als je naar Augrabies gaat een echte aanrader (top prijs-kwaliteit). Het diner is ook erg goed, de salade met springbok carpaccio met perzik is een toppertje. Helaas duurt het wel allemaal lang, later horen we dat een deel van het personeel niet is komen opdagen. Tja, Tja (This is Africa!).

Dag 7    Augrabies
Het is 7.30 uur als we Augrabies binnenrijden. Als eerste naar de waterval, die wat tegenvalt zo in de droge tijd. Daarna rijden we een uur of 4 door het park, waar we vooral genieten van de onherbergzame natuur en een paar prachtige klipspingers. Ook de kokerbomen zijn er in overvloed en erg fotogeniek. Verder veel apen, dassies, gnoes, hartebeest, struisvogels en springbokken gezien.
De middag brengen we heerlijk relaxed door aan het zwembad. Ik ga daarna nog naar Tswala Lodge (van dezelfde eigenaar) om een sunset met kokerbomen te fotograferen. Tijdens onze rit door het gebied, zie ik overigens ook nog giraffen (naast wat ander grazend vee). Tswala is een prachtige 5***** lodge. Ik sluit de dag af met een kokerboom in de sterrenhemel. Dan in het pikkedonker weer 45 minuten terugrijden naar de lodge.

Dag 8    Augrabies -> Kglagadi
Vandaag op naar de Kgalagadi. We beginnen de ochtend relaxed met een stevig ontbijt en vertrekken rond half tien richting Uppington, onderweg doen we nog wat inkopen voordat we aan de laatste etappe beginnen van 260 km tot Twee Rivieren. De weg valt me reuze mee, tijdens mijn vorige bezoek wat het laatste deel van zo’n 75km onverhard en in zeer slechte staat, nu volledig geasfalteerd.
Het inchecken gaat soepel, tis wel jammer dat kinderen onder de 6 niet mee op georganiseerde safari mogen. Het huisje is lekker ruim en schoon, verder niet bijzonder. De middag plonzen we lekker in het zwembad en later maken we onze eerste gamedrive en zien we al vrij snel twee vrijende leeuwen. We kunnen er niet te lang bij blijven want Lisette moet nog met een georganiseerde drive mee. Op een zeer irritante kerel na best geslaagd, leeuwen, stekelvarken, bruine hyena’s en mooie uilen met jong. Teun en ik gaan nog terug naar de 2 parende leeuwen voordat we samen gaan dineren. Nog voor Lisette terug is, ligt Teun al op 1 oor.

Dag 9    Kglagadi
In de ochtend ga ik alleen op pad. Het eerste uur zie ik eigenlijk alleen grazend wild. Dan ineens zie ik een springbokkie sprinten met een Cheetah erachter aan, als ik stop zijn ze al achter een heuvel verdwenen. Tja, dat is de bush, binnen 10 seconden kan de wereld veranderen. Later als ik door de rode duinen rij, geniet ik van een steenbokkie maar ook gemsbokken op de rode duinen. Dan ineens 3 Goosehawks samen met een Honing das. WOW, kicken maar als snel verdwijnt de das in de stuiken, heb alleen zijn zwarte achterkant op foto ;(
Op de weg terug spot ik nog 2 keer een leeuw, een jong mannetje en een kilometer of 10 verder een volwassen exemplaar. Net ervoor met mensen staan praten, die nog niets gezien hadden… 100mtr ervoor missen ze een niet te missen leeuw… stakkers…
Met de wagen vol geladen vertrekken we richting Nossob. Hoogtepunt onderweg zijn de 2 enorme mannetjes leeuwen, midden op de parking bij een waterhole. Ze zijn echter mega lui, dus rijden we na een uurtje door. Aangekomen bij Nossob snel een duik nemen in het prima onderhouden zwembad. Beter dan het huisje, dat is armoe troef… Geen restaurant ook hier, dus maar spullen kopen voor de braai!
In de avond rijd ik alleen terug naar de leeuwen. Ze liggen in de late middag zon te genieten, te gek! Kan er mooie platen schieten. Dan snel terug naar het kamp voor de braai. Een braai op hout, want houtskool hebben ze hier niet. Duurt een uur voordat de vlammen eruit zijn en de kip erop kan. Later een dikke rumpsteak, hmmmm dat gaat prima!

Dag 10    Kglagadi
In de ochtend staan we als eerste om 5.30 uur aan de gate. Direct zien we een bruine hyena, maar verder is er weinig te beleven. Als we op de weg terug bij een waterhole komen waar 4 jakhalzen  achter zwermen Frankolins (vogeltjes) aan zitten, is het ineens feest. Wat een te gekke actie!!!
Vandaag is het echt super warm, dik 40 graden en af en toe een warme föhn wind. De middag brengen we dan ook bijna volledig door bij het zwembad dat voor enige verkoeling zorgt. Als Teun terugkomt van het toilet, spreekt hij de legendarische woorden: ‘Mama, het is zoooo warm, zelfs mijn poep is gesmolten’.  In de namiddag nog even op safari maar dat mag geen naam hebben. Met deze hitte valt er weinig te verwachten, toch zien we nog een African wildcat, die had Lisette nog niet gezien.

Dag 11    Kglagadi
Vandaag verlaten we Nossob weer in de vroege ochtend. Direct bij de gate zien we bij de waterhole een grote groep leeuwen, welpjes speels bij de waterplas en op afstand big Daddy en wat vrouwtjes. Door de lichte bewolking is er mooie gekleurde zonsopkomst. Onderweg stuiten we weer op een familie stokstaartjes en een hyena die naast de weg een tukkie doet. Dan horen we van 5 cheeta’s die dichtbij zijn, dus snel richting Mata Mata, tot er een cheeta de weg oversteekt. Wat een verrassing, maar snel verdwijnt hij in de duinen. Een paar kilometer verder stuiten we op moeder cheeta met 4 jongen. Ze liggen lekker te relaxen onder een boompje. We blijven er een tijdje bij, tot ze naar de andere kant van de droge rivier bedding lopen en vrijwel uit het zicht verdwijnen. Inmiddels is ons ter oren gekomen dat er 2 waterholes verder leeuwen zijn, het is een drukke ochtend 😉
De middag brengen we samen door aan het zwembad, waarna we een privé avond safari hebben. Direct bij de 1e waterhole staat een cheeta te drinken, dat is weer genieten! Hij neemt echt zijn tijd voordat hij in de duinen verdwijnt. Ik vraag aan onze gids naar de weg te rijden die een paar honderd meter verder ligt, mokkend gaat hij akkoord. Gelukkig heb ik het bij het rechte eind, en zien we hier de cheeta bovenop de duin verschijnen, kicken! Op een mooie sighting van een African Wild Cat valt het vervolg wat tegen helaas.

Dag 12    Kglagadi
In de ochtend willen we de Leeuwendrive doen, hiervoor hebben we een permit aangeschaft. Het is een mooie route die we helaas niet zullen afmaken. Een van de zandheuvels komen we met geen mogelijkheid op. Achteraf prima, want doordat we ons draaien, zien we al snel 3 cheeta’s onder een boom liggen en hebben we een mooie ontmoeting met een hyena. Dan horen we dat er een luipaard is gezien, als de bliksem haasten we ons in die richting. Gelukkig, zij ligt nog altijd in de boom. We zien haar zelfs uit de boom klimmen en kort poseren op een heuvel voordat ze uit het zicht verdwijnt. Nog geen km verder steekt er een leeuw de weg over, ook deze poseert op een heuvel en loopt rustig verder. Teun is weer druk met de kaart, want waar zitten die giraffen toch?? Gelukkig wijst hij ons de goede weg en komen we eindelijk giraffen tegen in de Kgalagadi! Op weg terug naar de lodge, staan we nog even bij een Hyena familie. Dan snel door naar het zwembad!

Dag 13    Kglagadi -> Molopo
In de ochtend voor het laatste keer op Safari in de Kglagadi. Al vrij snel zien we een mooie mannetjes leeuw op een heuvel liggen. Verder genieten we die ochtend van de prachtige luchten voordat we dit heerlijke park verlaten en koers zetten naar de Molopo Kalahari Lodge. Daar is het inchecken, lunchen en zwemmen!
In de namiddag gaan we met de San Busman op pad. Het zijn vader en zoon, Henry en Kabab. Teun geeft netjes een handje, maar fluistert ff later dat hij stinkt, hahaha
We rijden met ze naar hun jachtterrein en gaan op zoek naar sporen. Teun is in eerste instantie nog terughoudend maar al snel worden het dikke vrienden. Ze zoeken samen naar sporen en Teun mag zelfs de pijl en boog vasthouden. Ook leert hij enkele jachtbeginselen van de vader. Na deze leuke boeiende middag brengen we de vader en zoon terug naar hun kamp. Daar deelt Teun nog enkele cadeautjes uit en wat kleding. Na het afscheid eten we die avond in de lodge.

Dag 14    Molopo -> Vrijburg
We hebben weer een reisdag voor de boeg. De wegen naar Vrijburg zijn weer prima. De logde ziet er keurig verzorgd uit.  We besluiten de namiddag lekker bij zwembad te blijven en raken al snel aan de praat met een dame uit Kaapstad met 2 hondjes. Er worden pizza’s bezorgd  en drankjes gedeeld.

Dag 15    Vrijburg -> Madikwe
Na het heerlijke ontbijt met Afrikaanse specialiteiten rijden we vandaag door naar Madikwe. Zodra we het national park binnenrijden stuiten we direct op een grote kudde drinkende olifanten. Hier blijven we de nodige tijd bij staan kijken. Wat een mooi schouwspel. In de lodge aangekomen vergapen we ons aan deze prachtige accommodatie, onze super gave tent, zwembad en restaurant!
We krijgen een heerlijk welkomsdrankje (Stoplicht) welke ook bij Teun in de smaak valt. Op de avondsafari zien we leeuwen met buffel kill maar ook giraffen en ander grazend vee.

Dag 16    Madikwe
In de ochtend weer heerlijk op safari. We zien diverse groepen leeuwen, uitbuikend maar ook weer met een buffel kill. Een groep, bij een waterhole maakt zelfs aanstalten weer achter een buffel aan te gaan. Wat een overvloed aan eten hebben die leeuwen hier!! Door de aanhoudende warmte zijn de buffels wat traag waardoor de leeuwen relatief makkelijk aan eten kunnen komen.
De middag brengen we door aan het prachtige zwembad. Echt genieten hier!
Bij de avondsafari zien we leeuwen en een neushoorn. Net na de sunset krijgen we een call door dat er wilde honden gespot zijn aan de andere kant van het park. We crossen het park door en krijgen ze net voor het donker wordt te zien.

Dag 17    Madikwe
De ochtend safari brengt weer genoeg afwisseling, buffels, hyena’s en uiteraard weer een groep leeuwen. De middag weer naar het zwembad, Teun maakt er een grote vriend waarmee hij wedstrijdjes doet in het zwembad. Na deze competitie wordt er uitgebreid geluncht en gerelaxed. Ik ga die avond alleen op safari, waar ik vechtende giraffen tegenkom en als hoogtepunt de interactie tussen een grote groep leeuwen. Daarna snel terug voor het noodweer. Net op tijd in de lodge met links en recht bliksem en enorme wolkenbreuk. De lichten vallen zelfs uit in de lodge! Een heerlijk diner met kaarslicht dus!

Dag 18    Madikwe -> Johannesburg -> Amsterdam
In de ochtend maken we ons op voor de laatste safari. Na een nacht stevige regen is het eindelijk droog, tijdens de safari begint het helaas weer te regen. De poncho’s komen dus van pas! We zien mooie leeuwen, en een enorm mannetje in de regen. Door de regenval zijn de wegen wat drassig en onbegaanbaar. We blijven tot 2x toe vastzitten in de modder, dit ter amusatie van Teun. In de lodge aangekomen nog even lekker zwemmen en na de lunch op naar Johannesburg. Onderweg regen, regen en weer regen.

Dag 19    Oirschot
Weer veilig thuis na een wederom onvergetelijke reis in Afrika! Wat een top continent!