Zuid-Afrika 2011

Reisverslag openen

31 oktober 2011

Op 31 oktober is het zo ver, op naar één van onze favoriete bestemmingen Zuid-Afrika, voor een weekje zon, beesten kijken en relaxen. Onze vlucht van  Amsterdam  Johannesburg verliep prima. Voor de eerste keer zonder onze kleine man Teun weg, das wel even wennen. In Johannesburg op schema geland en direct ingecheckt in een hotel op de luchthaven zelf. Super geregeld.

1 november   Johannesburg --> Nkorho Sabi Sands

De volgende ochtend vroeg uit de veren voor een vroeg ontbijtje, om…

Lees meer...
Reisverslag sluiten

31 oktober 2011

1 november   Johannesburg –> Nkorho Sabi Sands

De volgende ochtend vroeg uit de veren voor een vroeg ontbijtje, om 07:00 uur de huurauto ophalen en om  7.30 uur klaar voor vertrek en klaar voor een week vol avonturen! De eerste rit is direct een flinke afstand van zo’n 500 km, maar dat hebben dan ook direct aan het begin van onze vakantie gehad. De autorit werd veraangenaamd  door het shopgedrag van Lisette, die regelmatig wilde shoppen bij winkels op de route. Bij binnenkomst in het park vielen we direct met onze neuzen in de boter. We spotten direct een giraf, kudu en neushoorn. Bij aankomst in de lodge Nkorho namen we onze intrek in een mooie kamer, geheel gedecoreerd in African style. Na een relax moment gaan we heerlijk ontspannen op gamedrive. Tijdens de gamedrive zien we een luipaard,  leeuwen met een buffel kill en olifanten. Een goed begin van onze vakantie! Na een prima maaltijd vroeg ons bedje in.

2 november Nkorho Sabi Sands

Om 5.00 uur gaat onze wekker voor de wake-up call. Even snel aankleden en om 5.30 uur on the move! Al gauw vinden we onze eerste wild, en wat voor wild! Een mannelijke neushoorn was zwaar gefrustreerd door de afwijzing van een vrouwtje. Zijn bokkige gedrag werd geuit door diverse schijnaanvallen op onze jeep. Na het gegil van Lisette besloot onze ranger niet te lang bij deze chagrijn stil te staan. ’s Middag liet Lisette haar hartslag weer zakken met een drankje aan de pool. Na een hapje en een drankje was het weer tijd voor de avond safari. We werden beloond met een moeder luipaard en een jong van 11 maanden. Mooi!

3 november Nkorho Sabi Sands –> Litle Bushcamp Sabi Sabi

Om 5.00 uur wake-up call. Aangezien we elke dag relatief vroeg in onze bedje liggen is het schema van vroeg opstaan goed te doen. Tijdens de gamedrive zien we leeuwen en wilde honden met een Impala kill. Heel die lijven onder het bloed van deze wilde schanspartij. Fantastisch om te zien want wilde honden is niet iets wat je vaak tegenkomt (voor ons de eerste keer in ZAF). Na het ontbijt vertrekken we naar Sabi Sabi Little Bush Camp. Brings back old beautiful memories! We zijn hier in September 2009 getrouwd! Heerlijk om hier weer te zijn. Na een Super lunch(!), ze hebben dit zo goed voor elkaar in deze lodge, gaan we wat lezen en relaxen. Om 16.00 uur een high tea (het leven bestaat hier uit heerlijke lekkernijen) en aansluitend op safari. We worden ingedeeld in jeeps en 4 gezellige Canadezen mogen ons gezelschap veraangenamen. Zij, nog weinig ervaring in de bush, genieten met volle tuigen. We lachen heel wat af, de hoeden van onze reisgenoten waaien regelmatig af en blijven in een overhangende boom hangen. We zien leeuwen, buffels, olifanten en veel, heel veel neushoorns. Ook zien we een moeilijk te spotten jennet kat. Tijdens de rit spotten we een grote groep leeuwen, waar we zo van in beslag worden genomen dat er geen tijd overblijft voor de sunset borrel. Het hoogtepunt van het diner is de beroemde antilope  steak van Chedrick, super lekker en mals!!

4 november Litle Bushcamp Sabi Sabi

Ben al om 5.00 uur wakker, ruim op tijd voor de wake-up call. Besluit in de  jacuzzi te gaan. Heerlijk warm met het geluid van een ontluikende bush om je heen. Wat een beleving! Lisette stapt erbij en we gadeslaan (en worden gadegeslagen door) een groep apen. Super wat een leven..een koninklijk leven voor even!! Om 5.30 uur is het zover, de wake up call verzorgd door een staff member van the lodge. Om 6.00 uur gaan we weer lekker op safari. We zien heel veel olifanten, neushoorns en buffels en een schitterende knoeptert van een loepert. Omdat de oogspieren flink getraind worden is een goed drankje onderweg een heerlijke pauze. Blijkt dat we onderweg de koelbox zijn verloren…. Deze wordt na het uitstekende spotwerk van onze spotter snel teruggevonden. Terug in de lodge ruiken we de geuren al van het ontbijt,  het heerlijke brood van Chedrick komt net uit de oven. Na dit overdadige ontbijt besluiten we mee te doen aan de bushwandeling , wat beweging is geen overbodige luxe. De wandeling is ok, we zien niet veel spannends. Daarna is het wederom tijd voor een shopje voor Lisette. We rijden naar  Earth Lodge,  waar ze een prachtige souvenirwinkel hebben… Earth lodge is een prachtige lodge van de zelfde eigenaar, maar je mist hier wel het echte bush gevoel. Is erg decadent. Terug bij Little Bush Camp is het tijd voor de lunch en even uitbuiken bij het zwembad. Op safari zien we niet veel bijzonders, de brullende leeuw op het einde maakt de safari toch zeker weer de moeite waard. ’s Avonds eten we heerlijk in de Boma.

5 november Litle Bushcamp Sabi Sabi

In de ochtend worden we moeilijk wakker, dus vandaag geen jacuzzi. De ochtend safari is ‘ok’ maar geen bijzonder  wild. Na het ontbijt ga ik terug  de bush in tezamen met Doriano, onze ranger. Lisette blijft bij het zwembad om een kleurtje te krijgen. Breng een kort bezoek aan Selati lodge, de lodge waar we getrouwd zijn en even met de manager (Carol) gekletst, wat gedronken en de na een brand herbouwde Ivory Suite bekeken. Dit was onze honeymoon suite. De safari was fantastisch,  veel neushoorns, ook tijdens wandeling, mooi vanaf de grond kunnen vastleggen. Verder 2 prachtige mannetjes leeuwen, buffels en olifanten. Lekker gelunched, even relaxen (in de jacuzzi)  en weer op pad! Er zijn inmiddels nieuwe gasten gearriveerd, een koppel uit NL (Marion en Mochi) en uit de UK (huis in Kaapstad + Sri Lanka). Het blijkt een top safari, olifanten in de aanval + veel neushoorns, buffels en groep van 5 leeuwen die we een tijdje volgen in het donker door de bush. Diner is super gezellig met het nieuwe gezelschap + Doriano. We liggen vaak dubbel van het lachen. Om 22.30 uur naar bed, morgen weer vroeg uit de veren.

6 november Litle Bushcamp Sabi Sabi –> Tshukudu

We nemen afscheid van ons “plekje” in stijl, lekker dobberen in de jacuzzi. Terwijl er twee olifanten aan ons voorbij trekken. We pikken de ochtend safari nog mee, daarna een snel ontbijten en op weg naar onze volgende lodge. We maken een foutje onderweg, de  lange  zandweg is toch de route ( Bushbokridge). Eerst naar Witrivier, dan via Sabi naar Graskop om nog enkele souvenirs in te slaan. De omgeving Graskop is erg mistig. Uiteindelijk is het 16.15 uur als we bij Tshukudu aankomen. Ntombe, de cheetah, ligt hier al op ons te wachten. Even later zien we ook Karoo de caracal, hij heeft een warm plekje gevonden in ons bed op de kamer. De ranger moet eraan te pas komen om hem uit onze kamer te krijgen. Geen safari meer, we besluiten de rest van de dag te relaxen.

7 november Tshukudu

In de ochtend gaan we wandelen met 2 leeuwen. Echt zo’n gave lodge. Je staat oog in oog met het wild. Daarna goed verzorgd ontbijt en lekker op safari. Middag relaxen we bij het zwembad. Avond safari  is erg leuk, vechtende Franklings (vogeltjes) maar ook neushoorns, en hippo’s tijdens de sunset borrel.  De buffels krijgen er ook dorst van, zij drinken met ons mee aan de waterplas. We eindigen de safari met een familie leeuwen.

8 november Tshukudu

Eerst de wandeling met 2 cheetah’s, blijft leuk. Op de luipaarden na is de ochtend safari niet veel soeps, het is al erg snel heel warm. Snel naar het zwembad dus. Hier verblijven we tot iets voor vieren als we weer op safari gaan. Het gaat een vreemde safari worden… We zien al snel de leeuwen die in een romantische bui zijn. Voor het eerst in al die jaren dat we parende leeuwen zien! Even later zien we –tig gieren, we gaan op zoek maar kunnen geen ‘kill’ vinden. Omdat we dicht bij de weg zitten, staat alle voelsprieten overeind bij onze gids. Een stuk verder wederom veel gieren en geen kill te vinden… vreemd. Als we vervolgens iets later 3 vreemde mannen de bosjes in zien duiken is het full alarm, stropers!!!. We racen direct terug naar de lodge waar zo’n beetje iedereen gemobiliseerd wordt. Het diner is erg rustig alleen wat gasten en keuken personeel, niemand van ‘de staff’ is er verder bij. Uren later komt iedereen incl. de bloedhond weer terug. Ja, ze hebben de stropers gevonden echter ze wisten helaas in de holst van de nacht te ontsnappen. Balen!!

9 november Tshukudu –> Chitwa Chitwa Sabi Sands

We beginnen de dag weer heerlijk met een ochtendwandeling met “onze” leeuwen en onze cheetah. Heerlijk stoeien met deze katten. Na het ontbijt vertrekken we naar Hoedspruit waar we ons zebra vachtje kopen! We nemen de Afrika-sfeer gewoon mee naar huis. Door naar Chitwa Chitwa, een kamp dat ook in Sabi Sands ligt en tevens de laatste bestemming van onze reis. Onze monden vielen open bij het arriveren in de lodge, wat een prachtige lodge! Onze vreugde werd nog meer vergroot toen ze ons vertelde dat we een gratis upgrade zouden krijgen naar een villa.  Het bleek een fantastisch (!!), enorm groot huis met in de hal een waterpartij die onder glas naar buiten doorloopt in ons eigen zwembad. Vervolgens 2 slaapkamers met eigen inloopkasten, een enorme woonkamer met zit, eet en werkhoek, prive keuken, (helaas zonder prive chef) maar wel met wijnkoelkasten etc. Buiten op ons enorme terras een privé zwembad met super de luxe lounge set en eigen eethoek en zonnestoelen.  Tevens nog 2 badkamers met mega douche en bad + buitendouches, vanuit hier via stapstenen in water uitkomend in eigen zwembad. En niet te vergeten een toilet met glazen wand met uitzicht over de waterplas. Wat een fantastisch einde van onze toch al zo’n mooie reis! Zoveel luxe hebben we nog niet eerder gehad in Afrika! Na bijgekomen te zijn van alle luxe gaan we heerlijk lunchen en daarna relaxen bij onze private pool. Tijdens de safari in de middag zien we een luipaard zo’n 75 mtr vanaf onze hut…. Een oud mannetje. Toch maf dat zo’n wild beest zo dicht bij onze lodge/villa leeft. Bij terugkomst in onze villa zien we zelfs zijn voetstappen in onze tuin ….Verder tijdens de safari krijgen we te maken met een lekke band, de ranger verlaat de jeep met gevaar voor eigen leven om deze band te verwisselen…. We hoorden namelijk een ‘luipaard’ van zeer dichtbij grommen….. Verder nog leeuwen en een ander luipaard gezien.

10 november  Chitwa Chitwa Sabi Sands

Lisette slaapt uit in het enorme hemelbed en Erik gaat op safari. Deze dag vond vooral in en rondom onze villa plaats. Het is namelijk  een bloedhete dag, dik over de 42 graden…., en dan is een duik in ons zwembad geen overbodige luxe. Wel samen ’s avonds op avonddrive met als hoogtepunt de 2 honneybadgers. Lisette slaakt een vreugdekreet, zij heeft deze altijd al eens willen zien! Na de succesvolle safari heerlijk in de sterrenlucht gedineerd.

11 november

Na de ochtend drive en het ontbijt is het tijd om weer huiswaarts te keren. Snel terug naar onze kleine man Teun;-)