Mexico

Reisverslag openen

Mexico Juni 2008

Dag 1 Amsterdam --> Chichen Itza

Lees meer...
Reisverslag sluiten

Mexico Juni 2008

Dag 1 Amsterdam –> Chichen Itza
Om de ochtendspits te mijden en omdat de Intercity nu ook in Best stopt, gaan we dit keer met de trein naar Schiphol. Ondanks dat ik helemaal niet van het treinen ben, bevalt mij dit uitstekend. Ook het inchecken verloopt zeer voorspoedig en dus hebben we veel tijd over om te shoppen. We naderen Mexico als, in Zwitserland, Oranje moet aantreden tegen Frankrijk. Gelukkig zijn de piloten zo attent om de tussenstanden aan de passagiers mede te delen. Bij de doelpunten van Oranje gaat het vliegtuig volgens mij flink op-en-neer. Uiteindelijk winnen we met 4-1. Errug bijzonder, feesten in een vliegtuig!
Na de landing op Cancun en de douane formaliteiten, gaan we direct naar de Alamo-balie om onze auto op te pikken. Tjee, wat een brik. Maar ja, hij rijdt en de airco doet het, vooruit dan maar. We zetten direct koers (± 18.00 uur) naar Chichen Itza, dat is toch wel zo’n 2 uur rijden en we willen eigenlijk voor het donker binnen zijn. Het is exact 20.00 uur als we inchecken in ons hotel ‘Mayaland’. Op deze tijd start ook de lichtshow, net na het invallen van de duisternis, bij de tempels. We haasten ons dus richting het tempelcomplex en weten zo nog het grootste deel van de lichtshow mee te pikken. Als we om half tien op onze kamer zijn, vallen we na deze lange reisdag ook heel snel in slaap.

Dag 2 Chichen Itza –> Calakmul
In de ochtend staan we na het ontbijt nog voor achten bij de ingang. We moeten even wachten op de bewaking maar kunnen al snel als eerste het park in. Chichen Itza is het grootste archeologische tempelcomplex van Yucatan en werd in 400 na Christus gebouwd en eerst bewoond door de Maya’s en daarna door de Tolteken. Chichén Itzá was één van de belangrijkste steden met een eigen beschaving. Het meest indrukwekkende gebouw is El Castillo (het Kasteel), een tempel opgedragen aan de Mexicaanse slangengod Kulkulkan. De vier trappen van El Castillo hebben ieder 91 treden, het gezamenlijke aantal samen met de treden op de top van de tempel, is gelijk aan het aantal dagen in een jaar: 365. De tempels, veelal gemaakt van prachtig wit kalksteen, zijn erg goed bewaard gebleven. Hierdoor is het de meest toeristische trekpleister van Yucatan. Wij merken hier gelukkig niets van en hebben eigenlijk heel het park voor ons alleen.
Als we rond tienen uitchecken en door ons resort lopen zien we eigenlijk pas hoe mooi Mayaland er bij ligt, jammer dat we hier maar 1 nacht verblijven… Het is een flink stuk rijden naar Chicanna, bijna 400 kilometer. Het eerste halfuur zien we echt een colonne van toeristenbussen richting Chichen Itza rijden, we zijn net op tijd weg 😉 Bij Valladolid is het even zoeken naar de juiste weg (staat heel slecht aangegeven), verder verloopt de reis prima. De binnenlanden van Yucatan zijn weinig authentiek meer, wat wij wel jammer vinden. Onderweg vallen vooral de Topas (drempels) op, buiten het feit dat het er veel zijn, hebben volgens mij enkele tempels model gestaan voor sommige drempels. Wat een vreselijke (hoge) obstakels.
Het is 17.00 uur als we ons settelen aan het zwembad, nadat we ons hebben ingecheckt in Chicanna Ecovillage. Het complex ligt tussen de begroeiing en geeft een beetje een regenwoudgevoel. Het beschikt over een uitstekend restaurant, een gezellige tuin en een zwembad. Het zwembad is wat aan de kleine kant, maar toch heerlijk verfrissend in de vochtige omgeving. Omdat we de volgende dag vroeg op pad willen, dineren we al om 19.00 uur. Het eten is er prima, met uitzondering van het prutje voor op je brood, dat is echt te heet voor woorden. Burn baby burn…..

Dag 3 Calakmul
5.35 uur, de wekker gaat. Als we ons wat hebben opgefrist na een klamme nacht, regelen we eerste onze lunch-boxes voordat we in de auto stappen. Het is een minuut of tien na zessen als we de straat oprijden. Tegen zevenen betalen we tol om de weg naar Calakmul op te mogen. We zijn gelukkig de eerste, hierdoor zien we onderweg al veel vogels en een schildpad maar helaas geen jaguar. Een bos-kalkoen laat ons maar niet passeren. Elke keer als we gas geven springt hij voor de auto. Uiteindelijk moet ik uitstappen om deze levensmoede kalkoen weg te jagen. Als we een uur later het park zelf inlopen, komt er nog een auto met gids en toeristen aan. Naar wat later zou blijken, de enige andere die we hier tegen komen.
Wij hadden Calakmul in onze route opgenomen omdat het een afgelegen en niet-toeristisch natuurreservaat is, wat het tot een unieke bestemming en ervaring maakt. Het is één van de grootste ontdekte Maya-tempelsteden met zo’n 7000 bouwwerken (al dan niet gerestaureerd), met de hoogste Maya-tempel van Meso-Amerika. Hier komen jaguars, brulapen, rendieren, poema’s, wilde katten en veel meer zoogdieren voor. Helaas ook heel erg veel muggen, wat ik nog nergens gelezen had. In een dikke zwarte wolk zoemen ze om ons heen. Helaas kunnen we hierdoor minder genieten van de natuur en de tempels als we eigenlijk zouden willen. Dit park is in vrijwel niets te vergelijken met Chichen Itza. De tempels staan echt in de jungle, er groeien vaak zelfs bomen op. Tussen de tempels door, worden we in de boomtoppen vergezeld door een familie spider-monkeys (slingerapen) en zien we enkele herten, kolibries en een prachtige rode specht. De wandelroute in het park staat erg slecht aangegeven, wat dat betreft kunnen ze hier nog wat leren. We lunchen op één van de tempels, hier mag je deze beklimmen. Zo kan je genieten van een wijds uitzicht over de jungle. Op enige hoogte heb je gelukkig ook minder last van de muggen. Als we na een uur of twee het gevoel hebben dat we het meeste gehad hebben en aardig zijn lekgestoken stappen we in ons brik en zetten we koers naar Becan. Het is 13.00 uur als we bij Becan aankomen. Becán is een unieke Maya-vindplaats. Je vindt hier de overblijfselen van een oude muur die op sommige plekken meer dan 11 meter hoog is. Het staat bekend om de monumenten rondom de “grand plaza”. Het zonnetje begint ook goed door te breken als we een rondje door deze Maya-site lopen. Ook hier beklimmen we de piramides om van het mooie uitzicht te genieten. Becan is niet heel erg groot, dus in 1,5 uur heb je het heel aardig kunnen zien. En gelukkig zonder de overlast van de muggen. Tegenover de ingang van onze lodge, ligt nog een Maya-vindplaats; Chicanna. Hier staan we om 14.30 uur bij de ingang. Als we hier binnen willen lopen zien we twee Nederlanders het park uitvluchten, uche uche uche, het stikt er van de muggen. Wij maken direct rechtsomkeer en nestelen ons heel de namiddag, tot 19.00 uur, aan het zwembad. Tja, vakantie is ook om te relaxen!

Dag 4 Calakmul –>Tulum
Vandaag rijden we naar Tulum aan de Caribische kust. Nadat we op ons gemakje hebben ontbeten stappen we rond 8.00 uur in de auto. De reis van bijna 400km verloopt erg voorspoedig en net voor middag komen we aan in Tulum. We gaan eerst naar de beroemde tempelcomplexen aan de kust. Hier is het echt heel erg toeristisch, effe doorbijten. Als we de tempel site oplopen zien we al direct de beroemde tempel die uitkijkt over de helderblauwe Caribische Zee. Deze tempel fungeerde in de oudheid als haven en dateert nog uit de tijd dat de andere belangrijke ceremoniële centra al verlaten waren. Een prachtig object om te fotograferen met de azuurblauwe zee op de achtergrond. Als we hier anderhalf uur hebben rondgelopen hebben in de stralende en dus ook erg hete zon, verlaten we de site en nemen het treintje terug naar auto. Eerst een ijsje en wat drinken voordat we naar ons hotel gaan. We overnachten hier in Los Lirios. Onze kamer ziet er prima uit! Een balkon met een hangmat voor de deur, uitzicht op de witte stranden en blauwe oceaan. Meer hoeft er misschien niet gezegd te worden! Op ongeveer 20 minuten van de archeologische zone checken we in en liggen we al snel op het strand. Het is dan 14.00 uur en we laten dan ook snel een flinke schaal gamba’s en een paar koele drankjes aanrukken, hmmmmm ‘life is good’. Aan het einde van de middag, als ik het programma voor de dag van morgen doorlees, zie ik dat er geen vertrektijd in onze papieren staat voor de excursie naar Sian Ka’an. Na een paar telefoontjes is duidelijk dat we pas in de middag vertrekken, daar waar wij een dagtrip hadden geboekt. Morgen dan maar even met Nederland bellen. Omdat we ’s-avonds geen zin hebben om het dorp in te gaan eten we in het restaurant bij Los Lirios en sluiten we de dag af met een romantische strandwandeling.

Dag 5 Tulum
Ik ben erg vroeg wakker vandaag, het is nog geen zes uur als ik op het strand ga zitten om even met PagonaTravel te bellen. Daar wordt direct actie ondernomen en redelijk snel is e.e.a. opgelost. Om 8.30 uur worden we opgepikt voor de dagtrip naar Sian Ka’an. De Sian Ka’an is een gebied dat bestaat uit zee, tropische wouden, moerasland, mangroven, lagunes, ondiepe oceaangebieden en koraalrif. Het is beroemd om zijn 62 cenotes (natuurlijke bronnen). Sommige van de meest bedreigde zoogdieren van Amerika, zoals de tapir en de zeekoe leven hier, evenals katachtigen, zoals de jaguar, de poema, de ocelot. Er zijn ook spinapen, herten met witte staarten, schildpadden, krokodillen en 300 vogelsoorten. Tevens herbergt het reservaat diverse Maya-ruïnes. Het is exact 8.30 als de gids en het busje bij ons hotel arriveren. We zijn in Mexicaans gezelschap, een dame uit Mexico City en een stel dat op huwelijksreis is. Onze tocht door Sian Ka’an begint met een wandeling door de jungle die ons o.a. langs enkele mayatempels leidt. Als we tegen lunchtijd bij een zoetwatermeer aankomen, eten we wat fruit voordat we in de boot stappen. De tocht over het mooie blauwe zoete water is prachtig. In een van de kanalen stoppen we bij een tempel, hier doen we onze reddingsvesten aan alsof het pampers zijn. Er staat in deze kanaaltjes een behoorlijk stroming, door de vesten blijven we goed drijven en word je met de stroming meegevoerd. Het is echt super relaxed! Na een kwartier of drie worden we weer opgepikt met de boot en naar de lunchplek gebracht. De lunch bestaat uit diverse locale specialiteiten die ons prima smaken.
Na de lunch worden we door het busje naar een van de Cenotes gebracht waar we ook weer een duik nemen. Het water van deze zoete bron, die echt midden in de jungle ligt, is echt kristal helder. Lisette maakt er nog een flinke smak door wat algen op een trapje, maar verder is het genieten. Aan het einde van de middag worden we weer gedropt bij ons hotel waar we die avond ook weer eten. Vooraf nacho’s met kaas en kip, als hoofdgerecht nemen we de gamba’s.

Dag 6 Tulum –> Isla Holbox
Na het ontbijt starten we ons brik en zitten we al snel op de weg richting Isla Holbox. Het is nog geen twee uur rijden tot Chiquila, waar we een half uurtje moeten wachten op het vertrek van de ferry naar Isla Holbox. Isla Holbox is een eiland dat vooral bekend is om de rust en de natuur. Auto’s van ‘buiten’ zijn er niet toegestaan. Er rijden alleen wat ‘lokale’ auto’s rond en het meeste transport vindt plaats met een soort golfkarretjes. Vanaf dit eiland kan je verschillende activiteiten ondernemen, zoals een boottocht naar een flamingokolonie en door de mangroven op zoek gaat naar verschillende vogelsoorten. Wij gaan echter speciaal voor de walvishaaien die hier in deze periode (begin juni-half sept.) zitten.
Als we in de haven van Holbox aankomen, staan de taxis (golfkarretjes) hier reeds te wachten. Het is een minuutje of twintig rijden naar ons hotel Villas Flamingos. Op een prachtig stukje strand op het eiland ligt dit cabana-resort. Het bestaat uit 14 canbanas die allemaal uitzicht bieden op de oceaan en op loopafstand van het dorpje liggen, temidden van de zee en natuur, rust en ruimte! Wij hebben een van de nieuwste kamers (suite) met airco, de inrichting is erg leuk/origineel met o.a. saloondeurtjes voor de douche. De middag relaxen we lekker aan het strand en zwembad. Tegen de avond worden we voor de eerste keer geconfronteerd met HET nadeel van dit eiland, muggen en zandvlooien…. We zijn dan ook een grote Deet-wolk als we aanschuiven voor het avondeten. De keuken van dit restaurant is een van de beste, zo niet de beste van het eiland. We laten ons de vis en kreeft dan ook heerlijk smaken. Op het terras kletsen we wat bij met enkele landgenoten. Sommige zitten echt onder de beten, vreselijk… Daarna snel naar bed, want morgen gaan we dan eindelijk zwemmen met walvishaaien.

Dag 7 Isla Holbox
Door een communicatie foutje tussen het hotel en de boot die ons opkwam pikken vertrekken we een halfuurtje later dan gepland, om 8.00 uur vanuit de haven met onze ‘V.I.P.-boot’. We hebben een mooie prijs kunnen bedingen bij ‘Whaleshark Daddy’. We hebben bewust gekozen voor een privé boot, omdat we zoveel mogelijk kwality-time met die beesten willen doorbrengen. Het is een mooie boot met een goed gevulde koelbox en een sympathieke kapitein. Onze spotter is wat stiller. Na een uur varen komen we aan in het gebied waar de haaien zitten. Wij vinden het reuze spannend, ze zouden er vandaag maar net even niet zijn… dat is echt een nachtmerrie. Onze spotter heeft een kwartier staan speuren als hij de eerste walvishaai in het vizier krijgt. Als we wat dichterbij komen, blijkt deze ‘maar’ 5 meter lang te zijn. De boot wordt in de route van de haai gemanoeuvreerd terwijl wij onze snorkelspullen aantrekken. Direct nadat we het signaal krijgen om het water in te gaan, plonzen we erin. Het water is wat troebel we zien niets….. totdat er opeens een enorme haai met zijn bek ver open, recht op ons af komt zwemmen uit de troebele duisternis. Tjee, en dit noemt men klein… We moeten flink ‘flipperen’ om het tempo bij te benen. Na een paar minuten laten we ons weer oppikken door de boot om ons een stukje verder weer te laten droppen. Zo maken we een stuk of 4 duiken met deze haai. Als we dan op zoek gaan naar een wat groter exemplaar ziet onze spotter een Reuzen Manta, of wij ook met deze vis willen zwemmen. Ja echt wel! En niet veel later plonzen we de zee weer in. De Manta Ray zwemt echt vlak onder ons door, super! Gelukkig heeft hij geen haast, dus wij kunnen op ons gemak een stuk met hem mee zwemmen. Machtig mooi hoe deze manta met een spanwijdte van 5 meter door het water zweert. Lisette vond deze ervaring zelfs mooier dan die met de walvishaaien! Als we weer op de boot zitten, op zoek naar een andere haai, passeren we weer twee manta’s. Nog voor ik mijn flippers aan heb, plons ik alweer het water in. Deze keer, vanuit een snel varende boot, met te veel geweld want ze slaan eens flink met hun vleugels en geven mij snel het nakijken.
Ik ben nog niet goed en wel aan boord als we een walvishaai van bijna 10 meter zien. Pas als we weer in het water liggen zie ik duidelijk het verschil. Als hij aan het eten is, zie je de enorme kieuwen heftig op-en-neer gaan terwijl ze het plankton uit het water filteren. Ook met deze haai duiken we een keer of vier in het water voordat we moe, maar zeer voldaan terug naar Holbox gaan. Dit was absoluut een van mijn gaafste ervaringen ooit! Onderweg maken we nog een snorkelstop op een plek waar wat koraal zit en vaak jonge rifhaaien gezien worden. We merken dat we verwende snorkelaars zijn en hebben het hier al snel gezien. Via een speciale route gaan we naar de andere kant van het eiland om daar een vogeleiland te bezoeken (speciale deal met Whaleshark Daddy). Onderweg krijgen we nog een flinke tropische bui op ons dag, de eerste deze vakantie. Ook bij de vogels hebben we wat mazzel, ondanks dat het nog niet het seizoen is staan er enkele flamingo’s te foerageren.
Het is tegen de klok van vieren als we weer terug op Isla Holbox zijn en met een golfcar-taxi naar ons hotel worden gebracht. Hier krijgt Lisette helaas last van haar darmen en moet ik ’s-avonds in mijn uppie wat gaan eten. In het restaurant regelt Toni speciaal voor haar een banaantje en wat crackers, hopelijk stopt dit een beetje. De pasta met kreeftenstaarten die ik besteld heb, smaakt uitstekend. Het toetje sla ik over, wil Lisette niet te lang alleen laten.

Dag 8 Isla Holbox –> Cancun
Omdat het wat bewolkt is en Lisette het helemaal gehad heeft met de muggen en zandvlooien besluiten we tijdens het ontbijt onze spullen te pakken en een dag eerder Holbox te verlaten. Morgen vliegen we vanaf Cancun en vragen aan onze reisagent hier een hotel te boeken. Reeds voor de middag, na zo’n anderhalf uur rijden komen we aan in Cancun. Eerlijk is eerlijk ik zou hier nog niet dood gevonden willen worden. Benidorm is er een dorpje bij, wat een massa toerisme, vreselijk. Het hotel is gelukkig wat kleinschalig en ligt direct aan het strand. Hier vertoeven we dan ook heel de middag, lekker onder de parasol of in het zonnetje. ’s-Avonds genieten van ons laatste avondmaal in het restaurant aan het strand, het zit er al weer op!

Dag 9+10 Cancun –> Amsterdam
Doordat we al in Cancun zijn, kunnen we lekker uitslapen, relaxed ontbijten en de laatste zonnestralen meepikken voordat we richting vliegveld gaan. Het inleveren van de auto gaat erg vlotjes, evenals het inchecken zelf. De resterende tijd brengen we al scrabbelend door en de laatste souvenirs worden ingeslagen. Zeker ook het vanille extract (op bestelling van Belinda) niet vergeten. Als we gaan boarden, geeft de plastictas helaas de geest en kletteren de vanille flesjes op de tegels. Gelukkig is er maar een stuk… Eerst naar Miami waar we de vanille extracten in de koffers doen ivm de douane. Het vliegtuig is bij lange na niet vol, we hebben ieder een hele rij stoelen, zodat we lekker een paar uur kunnen slapen. Uitgerust landen we de volgende ochtend op Schiphol.

Mexico, leuk voor een week, maar we hebben het gezien. Nou ja, Yucatan dan… De kuststreek is wel heel erg toeristisch en ook het binnenland is nog maar weinig authentiek. De tempels moet je gezien hebben, maar 3 dagen tempels is ook echt voldoende. Voor ons was Isla Holbox, het zwemmen met de Walvishaaien (en de Manta Ray’s) absoluut HET hoogtepunt. Alhoewel vooral Lisette ook Sian Ka’an een toppertje vond. Wat ons betreft voldoende compensatie voor de muggen en zandvlooien 😉