Madeira 2004

Reisverslag sluiten

Madeira Mei-Juni 2004

Dag 1
Op Schiphol hebben we 1,5 uur vertraging. Er moet een mecanicien en een nieuwe crew mee voor een vliegtuig met ‘pech’ op Funchsal. Die 1,5 uur vallen in het niet met de mensen op Funchsal, die wachten al bijna een hele dag. De vlucht verloopt verder prima en de auto op het vliegveld is ook zo geregeld. Binnen 10 minuten zitten we al bij het appartement, ziet er prima uit met een prachtig uitzicht op de zee! Snel uitpakken en op zoek naar een restaurant. We bestellen o.a. Espada (diepzeevis), hij is heerlijk! Velen zullen er nog gaan volgen…..

Dag 2
We beginnen met een rustdag, lekker aan het zwembad. Net als in het vliegtuig is de gemiddelde leeftijd van de gasten ongeveer 93. Kortom we hebben het zwembad bijna voor ons alleen! Het weer is prima, zonnig en zo’n 25 graden.
Aan het einde van de middag besluiten we Funchsal te gaan verkennen. We kunnen lekker aan de haven parkeren en gaan hier ook direct eens inventariseren wat voor boottochten je kan maken. Al met al lijkt het ons het leukste een eigen boot/jacht te huren. Na wat onderhandelingen leggen we ‘Freed’em’ vast voor de woensdag. We eten bij een van de restaurants aan de haven. Een enorme ‘redsnapper’ wordt er voor ons klaargemaakt. Onze ogen zijn echter groter als het mondje, dat enorme beest kregen we bij lange na niet op (wel lekker). Nadat we in een park nog genoten hebben van wat live muziek, gaan we weer terug naar Canico de Baixo.

Dag 3
Vroeg uit de veren voor onze eerste wandeling. Een tocht van zo’n 4 uur langs een Levada. We parkeren in een of ander gehucht. Er staat hier een tentje waar de hammen open en bloot hangen. Later op de dag zien we hoe er stukken aan een tak worden geregen en in een professorisch vuur ge-BBQ worden. De wandeling is op de meeste stukken erg mooi, we zien veel bloemen en prachtige stukken bos. Uiteindelijk komen we uit in Monte. Hier nemen we de beroemde ‘Monte-Toboganrit’ (in sinasappelkistjes) omlaag. Je moet ff in de rij staan, maar het is de moeite. We nemen vervolgens een taxi terug richting onze auto.

Dag 4
Tis bij het opstaan redelijk bewolkt, zucht…. wij willen zon!!! We besluiten dan maar een wandeling door Funchsal te maken. Al met al een aardige wandeling van 1,5 uur (uit het boekje). We zijn geen van allen onder de indruk van deze stad, zowel de gebouwen als de straten zijn niet echt van bijzondere schoonheid. Na een lekkere koude Coca Cola in het park gaan we snel naar het zwembad. Hier blijkt na aankomst de zon alweer lekker zijn best te doen. Hier blijven we dan ook de rest van de dag.

Dag 5
Vroeg uit de veren vandaag want we gaan naar het uiterste noordwesten van het eiland. De route erheen moet erg mooi zijn, vol verwachting klopt ons hart…
Helaas is het in de binnenlanden bewolkt. Hierdoor zien we bij de miradoro’s (uitzichtpunten) niks. Pas bij Serra de Agua en als we boven de wolken komen (hoogvlakte Paul da Serra) kunnen we genieten van prachtige uitzichten. Helaas is het bij Porto Moniz te winderig om van de getijdebaden gebruik te kunnen maken. We rijden dus door richting Sao Vincente. De route via de noordelijke kustweg moet GEWELDIG zijn, een weg langs mooie kliffen en je rijd er onder watervallen door. Het is echter een enorme bouwput. Overal wordt gewerkt aan tunnels of ze zijn net klaar. Van heel de kustroute blijft er barst weinig over. Aangezien we ver voor op schema liggen besluiten we het midden van Madeira ook vandaag te doen. In Sao Vincente bezoeken we de lava-grotten. Ze blinken niet uit in schooheid, maar zijn wel erg bijzonder, niet te vergelijken met druipsteengrotten. Via Santana, waar we even een blik op en in de ‘A-huisjes’ werpen rijden we via Faial door naar Ribreiro Frio. Wellicht het hoogtepunt van de dag, vers gerookte forel, smullen! Na het eten maken we nog een korte wandeling om vervolgens huiswaarts te keren om nog snel ff een duik te maken in ons zwembad.

Dag 6
Na de ‘drukke’ dag van gisteren weer een relax dag. Tussen het zwemmen door bezoeken we de (botanische) tuinen van Quinta do Palheiro. Zonde van de 9 euro, alleen het stuk bos kon ons bekoren. Na een lunch bij the Jasmin Thea House, die er overigens niet zo mooi bij ligt als Hortensia Gardens Thea House, gaan we weer richting ons appartement om de middag aan het zwembad door te brengen.

Dag 7
Vandaag gaan we met de Freed’em de zee op. We hebben deze boot heel de dag gecharterd. Kapitein Mark en assistent Claudio (voor ons George) beloven er een prachtige dag van te maken. We hebben mazzel, heel Madeira ligt onder een dik wolken dek, wij varen echter richting het westen waar het strak blauw en zonnig is. In de ochtend zien we div. schildpadden en genieten we van het uitzicht. Althans, met uitzondering van Yvonne, zij is zeeziek…
Na de lunch gooien we hengels uit, wellicht dat we nog een Blue Marlin aan de haak slaan. Eigenlijk hopen Jan en Ik dat dit niet gaat lukken, van 750 kg vis is wel heel veel vis 🙂 We zien helaas geen dolfijnen of walvissen (nog niet…?).
Gelukkig vangen we niets, rond 15.30 leggen we aan om ff te kunnen zwemmen. Als we dan vervolgens terug richting haven gaan, worden we toch nog verrast door een flinke groep dolfijnen. Het blijft ondanks onze waanzinnige delphin-encounter in Costa-Rica een fantastisch gezicht hoe ze al spelend voor onze boeg uitzwemmen. Overal rondom ons zie je ze opduiken tot ze opeens verdwenen zijn. Als we ze dan een stuk verder weer zien opduiken varen we er snel heen om er nog ff van te genieten. Nog vol van deze indrukken varen we een half uurtje later richting de haven van Funchsal. Op naar de Mac…

Dag 8
Na de inspannende boottocht van gisteren weer een ‘pool-day’. Om 16.00 uur gaan we richting Camara de Lobos een idyllisch vissersdorpje aan de zuid kust (ooit door Churchil geschilderd). Tja, laten we het erop houden dat het er ooit idyllisch geweest is, wat een ‘ouwe meuk’. Ach, nu we er toch zijn, besluiten we er ook een hapje te eten. We worden verrast door een ober die (volgens ons) al de nodige restjes achterover heeft geslagen (wijn + borreltjes). Al met al hebben we er ‘gezellig’ gegeten.

Dag 9
Vandaag gaan we het oosten van Madeira bekijken. De div. dorpjes aan de zuidoost kust hebben we snel gezien. Waarom plaatsen als Machico en Santa Cruz tot de ‘tips’ van het eiland behoren zal voor ons altijd een vraagteken blijven, het is niet echt de moeite…
De uiterste zuidoost punt ‘Ponta de sau Lourenco’ is daarentegen zeker de moeite waard. Een lekker ruige omgeving met mooie rotspartijen. Via de binnenlanden rijden we later weer terug naar Canicio.

Dag 10
Op naar de Pico Ruivo. Reeds om 07.00 uur gaat de wekker. Na zo’n 1,5 uur rijden komen we op de vertrekplaats van de wandeling aan. Het uitzicht is er adembenemend, geweldig zo hoog boven de wolken. De wandeling richting de top is absoluut een van de hoogtepunten van ons verblijf. Na zo’n 1,5 uur bereiken we de top. Hier blijven we een halfuurtje om te genieten van het uitzicht. De afdaling gaat een stuk vlotter, je ziet de wolken al omhoog komen. Het is dus echt een tip om vroeg aan de klim te beginnen! Rond 14.00 uur, schuiven we weer aan bij Victor’s bar in Ribreiro Frio, nogmaals genieten van de vers gerookte forel! ‘s-Avonds gaan we naar Funchsal. Helaas is er geen plek meer in het restaurant in het Fort, deze was ons ‘warm aanbevolen’. We vinden een gezellig straatje met div. restaurants, waar we een plek vinden en vervolgens goed te eten krijgen. Onze timing is perfect, even na het avond eten barst er een spetterend vuurwerk los, in de haven van Funchsal. Echt heel het eiland is uitgelopen om hiervan te genieten. Het is een spectakel van ruim 20 minuten.

Dag 11
Onze laatste dag, pool-day. Heel de dag niks gedaan op wat zwemmen en een spelletje spelen na. Ondanks de nodige bewolking zijn we toch nog wat verbrand vandaag. ’s-Avonds sluiten we onze vakantie af met natuurlijk ‘Espada con Banana’!

Dag 12
Jan en Yvonne brengen ons naar het vliegveld. Nadat we ingecheckt hebben bekijken we Andrea’s nieuwe auto en drinken we nog wat. Boarden etc. loopt vervolgens net als de vlucht vlekkeloos en we komen mooi op tijd aan op Schiphol.