India 2016

Reisverslag openen

India Maart 2016

Dag 1  Amsterdam - Delhi

Lees meer...
Reisverslag sluiten

India Maart 2016

Dag 1  Amsterdam – Delhi

We vertrekken iets na negenen richting Schiphol. Voor een maandagochtend valt het eigenlijk wel mee met de spits en binnen het uur bereiken we het vliegveld. Daar leveren we de auto in bij Karel en gaan we boarden. Alles incl. de vlucht verloopt via plan. Het is 0.30 uur als we landen in Delhi. De koffers laten ff op zich wachten, de transfer naar het hotel niet. Het is een minuut of 5 rijden. Hotel ziet er prima uit, inchecken en naar bed!

Dag 2  Delhi

We ontbijten op ons gemak en relaxen een paar uur bij het zwembad. Om 13.00 uur gaan we naar de Old Delhi. Onderweg verbazen we ons vooral over de gekte in het verkeer, maar zien verder weinig rare dingen. We beginnen de tour bij het rode Fort. Voor ons gevoel aan de buitenkant indrukwekkender dan de binnenzijde. Daarna lopen we naar een Sikh tempel, schoenen en sokken moeten uit om binnen te mogen. Teun vind dit maar niks, maar gaat uiteindelijk toch mee. De tempel is mooi, maar vooral de gaarkeuken ernaast maakt indruk. Hier kan iedereen een gratis maaltijd scoren. In enorme pannen en potten wordt daar een voedzame maaltijd bereid.

Weer buiten nemen we een riksja richting de grote moskee. Daar blijven we vooral op het plein zitten om mensen te kijken, voordat we onze auto weer terug nemen naar het hotel. Het eten in het hotel, bij het zwembad buiten, is prima.

Dag 3  Delhi – Varanasi

Vandaag vliegen we door naar Varanasi, dus niet te laat op. Het onbijt (LemenTree hotel) is verrassend goed. De rit naar het vliegveld verloopt net als de vlucht weer prima. Het is zo’n 3 kwartier rijden naar het hotel in Varanasi en onderweg kijken we alweer onze ogen uit. De middag brengen we lekker bij het zwembad door. In de avond, door de spits gaan we voor het eerst richting de Ganges. Wat een drukte, wat een chaos… echt bizar!! We vergapen ons aan de eerste shadu’s en stappen op de boot die eerst richting het crematorium vaart. Ook dat maakt weer indruk, al die vuren aan de oever. Daarna kijken we vanaf de boot naar de Arti ceremonie. Als je ‘m echt goed wilt zien, wil je eigenlijk niet op de boot zijn… Toch is het een leuke ervaring! Terug naar het hotel is het weer een gekkenhuis op straat, blijft indrukwekkend.

Dag 4  Varanasi

Om 6.00 uur worden we opgehaald om de zonsopkomst op de ganges mee te maken.  Geweldig om het leven daar zo mee te maken. Mensen baden, wassen en leven echt in die rivier.  We kijken onze ogen uit. Ook leggen we weer diverse shadus vast. Prachtig hoe sommigen zich hebben opgemaakt!

Daarna weer naar het hotel, ontbijten en weer terug naar de stad om de kleine weggetjes en het echte leven daar verder te verkennen. Nog altijd valt ons de smerigheid reuze mee… ja het stinkt hier en daar, en ja er ligt af ten toe een koeienvlaai, maar nergens heb ik mensen zien kakken of zo. Ja wel eens een kerel die tegen een muur staat te pissen, maar dat is bij ons niet anders na een avondje stappen. We lopen ook langs het crematorium waar kort achter elkaar een paar doden worden aangedragen, respectvol gaan we opzij en we zijn getuigen van de nodige rituelen. Eerst worden de in doeken gehulde lijken in de ganges voor een laatste keer gebadderd, daarna moeten ze drogen, voordat ze verbrand worden. Het ruikt er wonder boven worden niet smerig, dit komt doordat ze de doden insmeren met olie en kruiden.

Rond het middag uur wordt het flink warm, lopen we nog even over de gaths voordat we terug naar het hotel gaan. Hup op naar het zwembad… ware het niet dat deze ineens leeg is vanwege onderhoud. Oeff… dan heb je aan Lisette een verkeerde, direct transport naar de buren geregeld waar we wel kunnen zwemmen. Helaas is het water er wat kouder, maar zeker voor Teun kan dit de pret niet drukken.

Om 17.00 uur ga ik als enige met de gids weer naar de gaths voor de Arti ceremonie. We lopen eerst wat rond, voordat ik een top plek heb gevonden. Helaas…. Gereserveerd voor de hoogste rechter… beetje slijmen en aandringen van de gids maakt echter het onmogelijke mogelijk en voor het enorme bedrag van 100 roepies (haast 2 euro) is er ineens plek voor mij. Heerlijk om er zo met mijn neus bovenop te zitten en te kunnen fotograferen.

Dag 5  Varanasi

We starten de dag net als gisteren met een boottocht over de Ganges. Het is wat bewolkter maar we hebben er zin in. Deze keer een roeiboot ipv een motorboot, dat gaat een stuk langzamer. Na een kwartiertje komt de zon er door en besluiten we een Saddu aan boord te nemen, om zo een paar unieke foto’s te maken. We knippen en filmen wat af voordat we hem weer aan wal zetten en wij nog een uur genieten van alle rituelen en commotie aan het water. Dan snel terug, ontbijten en relaxen. Daarna gaan we met een Tuk Tuk terug richting het centrum. De Tuk Tuk is voor een Teun een bananenkarretje en hij vind het geweldig met dat ding door het drukke verkeer te crossen. In het centrum nemen we een Riksja en maken we een tocht door een buitenwijk vol leuke kraampjes en publiek. Kappers op straat, maar ook mooie groentekarren en slagers waar van alles hangt te stinken.  Aan de ganges op een wat afgelegen, en wat nieuwere plek, zijn er een paar pas getrouwde stellen met rituelen bezig, erg mooi om te zien ook. Dan weer met de riksja terug richting centrum, waar we overstappen op een elektrische riksja/tuk tuk. Teun wilde perse in zo’n groene auto terug naar het hotel. Als we daar aankomen is het alweer bijna 2 uur en gaan we snel naar het zwembad waar we de rest vd middag vertoeven. In de avond doen we het rustig aan, morgen een lange reisdag voor de boeg.

Dag 6  Varanasi – Bandhavgar

We vliegen vandaag vanuit Varanasi naar Kadhurou. De vlucht is amper 40 minuten en verloopt prima. Daar staat weer iemand op ons te wachten voor de rit naar Bandhavgar. Een rit van bijna 6 uur, gelukkig is het rustig op de weg en we skippen de lunch. Hierdoor komen we er na exact 5 uur al aan. Onderweg wel genoten van een aantal dorpen, een zelfs met kermis, we kijken onze ogen uit van naar alle kleurrijke taferelen. De lods (kings lodge) ziet er prachtig uit, we krijgen er een soort van Afrika gevoel. Redelijk afgestoft gaan we direct eten om daarna ons bed in te duiken.

Dag 7  Bandhavgar

Al om half 6 gaat de wekker, of safari!! Eerst moeten we bij een centraal punt een lokale gids ophalen, dat is verplicht hier als je het park in wilt. Dan snel naar de ingang van zone 1 waar we achter aan de rij aansluiten. Hmmm, morgen wat eerder vertrekken dus….

We hebben geluk en vinden al vrij snel een slotbear op onze weg. Dit is nog veel zeldzamer dan de tijger waar wij eigenlijk voor komen… Na ruim 1,5 uur hebben we dan onze primeur, onze  1e tijger. Hij ligt wat in het hoge gras, maar we kunnen hem prima zien hij kijkt ons vol aan! YES!

Na aankomst direct naar het zwembad, zonder Lisette want die voelt zich helaas niet lekker. Tijdens de lunch besluiten we dat ik die middag alleen of safari ga. De rest pak rust.

Als we die middag zone 2 binnen rijden, stoppen we na een kleine 10 minuten omdat onze lokale gids eens goed wil rondkijken. Vele jeeps passeren ons en rijden verder, dan ziet hij wat hij zocht, een tijger!  Ik zie zijn koppie, op afstand in het gras. Super knap gezien! Dan staat hij op komt op ons aflopen, niet voor lang, want dan verdwijnt hij in een waterpoel, uit het zicht helaas… Daarnaast loopt een ‘verboden weg’. Een paar jeeps rijden die 75mtr in en kunnen een mooie foto maken van de tijger in de poel. Onze gids, durft het niet aan en balend zit ik in de auto. Na een dik halfuur loopt de tijger de verkeerde kant op weg. Ik maan de chauffeur direct te vertrekken, aan een kont foto heb ik niks en wil de meute voor zijn. Later blijkt DE juiste call, want een kwartier later zijn we net op tijd als een enorm mannetje de bosjes uit komt lopen, recht op ons af. Te gek, we volgen hem nog even, voordat hij de weg oversteekt en de bush in loopt om uit het zicht te verdwijnen. WOW 2 tijgers weer, wat een begin van Bandhavgar!

Dag 8  Bandhavgar

Omdat Teun en Lisette beiden niet echt fit zijn ga ik weer alleen op pad. We vertrekken extra vroeg, ik wil graag bij de eerste voertuigen staan om het park in te rijden. Wederom staat zone 2 op het programma. Volgens velen, de heetste zone op dit moment…. Als 3e rijden we het park in, en binnen het kwartier stuiten we op de 1e tijger, een vrouwtje (de eerste voor mij) ligt relaxt naast de weg en laat zich prima fotograferen. Na een minuut of 20 staat ze op en gaat ze wat drinken, wow das gaaf!

Als ze niet veel later de bush in duiken, rijden we nog kort achter haar aan, maar echt super goed zien we haar dan niet. We rijden wat verder door, naar een open stukje en wachten daar af. Yes, na 5 minuten komt ze uit het bamboe gewas tevoorschijn en loopt recht op ons af, kicken!!! Zo’n 15 meter voor ons duikt ze weer de bush in, dat was dat….

We rijden verder het park, tot we bij wat hoog gras uitkomen, daar heeft een olifantspotter die ochtend een tijgerin gezien. W88 w88 en w88 maar er is niks te zien. Tot er een olifant met gids  langskomt om een toerist op te laden. Doordat ze hoger zitten zien ze direct de tijgerin in het hoge grasland. Die heeft het niet op die olifant en gaat aan de wandel. Er zijn maar weinig jeeps, dus ik zit weer op pole position. Dan verliezen we haar uit het oog, stalkend duikt ze de bush in. We rijden wat verder en wachten weer af. BAM daar is ze weer, ook deze komt weer recht op ons aflopen, bizar… wat gaaf! De ruikt aan een boom, besproeid hem en loopt verder, snuffelt weer aan een boom trekt wat schitterende grimassen en duikt de bush weer in. WOW te gek. Dit gids noem mij dan al de gelukkigste toerist ooit. 5 tijgers, allemaal van voren gezien. Terwijl de meeste juist van achteren worden gezien, als ze de bush net weer inlopen.

Langzaam rijden we richting uitgang, als we bij de plek komen waar het 1e vrouwtje ging drinken een mannetje nu midden in het water ligt te badderen. Hoe gaaf is dat… ik schiet wat Gigabites weg…

Dag 9  Bandhavgar

Een dag om kort over te zijn. 2 vrij saaie safari’s maar… Teun heeft een vriendinnetje gevonden. Een meisje uit Mumbai, die met haar ouders en broertje in dezelfde lodge verblijft.

Dag 10  Bandhavgar – Kanha

In de ochtend weer of safari, maar helaas weer geen tijgers.

Nog voor de lunch vertrekken we met onze chauffeur naar Kanha, het is zo’n  5 uur rijden. Onderweg kijken we onze ogen uit, zo rijden we door een dorp waar het kermis is, wat een kleuren en wat een drukte…

Dag 11  Kanha

Vandaag 2 safari’s niks bijzonders gespot helaas.

Dag 12  Kanha

Haast moedeloos gaat Lisette in de ochtend weer op safari, helaas wederom geen tijgers. Wel zien we als we overal alarm calls horen een luipaard, een glimp tussen de struiken.

Tussendoor gezwommen en lekker relaxen bij de lodge.

In de middag rijden we alweer bijna een uur als we ineens een paar Jeeps zien staan en er een enorme mannetjes tijger op ons af komt lopen, het is ‘Kingfisher’. Vooral Lisette gaat uit haar dak, eindelijk weer een tijger. Omdat hij op ons af komt lopen, moet onze jeep achteruit manoeuvreren.  Hij blijft op ons aflopen, en een jeep voor ons let niet goed op, knalt op die van ons…. In alle commotie wordt Teun wakker en slaakt een gil. De tijger loopt niet veel later in de struiken om er een minuut of 5 later op een dwarsstraat er weer uit te komen. We volgens hem nog een minuut of 5 voor hij verdwijnt. Wij gaan op zoek naar de volgende maar vinden niets….

Dag 13  Kanha – Jaipur

We hebben een extra safari ingelast, omdat een week voor vertrek onze doorreis vertraagd is. We staan als 1e in de rij voor de gate, na dringen bij onze gids. Als we het park inrijden zien we direct een beer, super. 2 jeeps later is er niets meer te zien, gelukkig dat we hebben aangedrongen op een vroeg vertrek. Niet veel later horen we dat er een tijger is gezien door een olifant, terwijl we staan te turen in het hoge gras, zien we ineens de tijger met  een enorme sprong over een riviertje.

Na de lunch door naar het vliegveld. De 1e vlucht naar Delhi gaat mooi op tijd, maar de koffers staan niet op band. Na een half uur wachten, komen ze dan toch, ze waren per ongeluk door gelabeld. De 2e vlucht naar Jaipur heeft een half uur vertraging. Gelukkig ligt het hotel dicht bij vliegveld.

Dag 14  Jaipur

Uitslapen en na het fantastisch XXL ontbijt in ons hotel maken we ronde door Jaipur. Het is een prachtige historische stad. We bezoeken o.a. het beroemde Paleis van de wind, een prachtig gebouw met een mooi verhaal. Jammer dat het zo dicht aan een drukke weg ligt. Daarnaast bezoeken we het Oude paleis, het observatorium en de binnenstad. De middag brengen we door aan het zwembad bij ons hotel.

Dag 15  Jaipur

Na wederom een koninklijk ontbijt gaan we naar het gele fort (Amber Fort). Daar gaan we met zijn 3tjes op een olifant naar boven. Het is een hele belevenis, maar erg comfortabel zit het niet 😉 Het fort zelf en de uitzichten zijn er prachtig. Op weg terug stoppen we voor een processie en enkele mooie tempels. Lunchen doen we bij het hotel en in de middag nemen we weer een lekkere duik in het zwembad bij ons hotel, waar we die avond ook van het buffet genieten (sushi o.a.)

Dag 16  Agra

Na het ontbijt rijden we naar Agra, het is zo’n 5 uur rijden. We hebben echt een goede chauffeur die altijd fris en op tijd is. Na het inchecken hebben we wat relax tijd en gaan we aansluitend voor de sunset naar de Taj Mahal. Zeker ook om vast e.e.a. te verkennen voor de ochtend overmorgen. Dan wil ik graag als eerste bij de Taj zijn om een paar foto’s zonder mensen te maken. Nog een reden waarom een bezoek aan de Taj voor ons bijzonder is…. Het is de laatste van de 7 moderne wereldwonderen die wij nog  moesten bezoeken:

7 moderne wereldwonderen

• Chitzen Itza (Mexico)
  • Cristo Redentor (Brazilië)
  • Colosseum (Italië)
  • Chinese muur (China)
  • Machu Picchu (Peru)
  • Petra (Jordanië)
  • Taj Mahal (India)

Dag 17  Agra

Vandaag gaan we naar Bharatpur, soort van vogelpark. Een mooie groene oase waar we o.a. met een gids en riksja het park verkennen. We zien heel veel vogels maar ook wat grotere grazers. Best leuk ook om dit vanuit een riksja te doen.

Dag 18  Agra

Als 2e staan we in de rij bij de gate voor de Taj Mahal. Het is echt een vroegertje, het leven op straat moet nog op gang komen. Als het hek dan open gaat, trek ik een sprintje naar de poort voor het paleis. Kan wat plaatjes maken voor de massa komt en daarna met zijn 3tjes een rondleiding. Het is echt een waanzinnig mooi gebouw, vooral ook door de afwerken en de gebruikte materialen.

Zonsondergang doe ik samen met de gids vanaf de andere oever van de Yamuna rivier. Geen spectaculaire sunset, maar toch leuk om zo te zien.

Dag 19  Agra – Delhi

Met de auto terug naar Delhi. Dagkamer en slapen voor de vlucht die midden in de nacht naar Amsterdam vertrekt. Uiteindelijk heeft deze 3 uur vertraging, waardoor we wat extra kunnen slapen.