Ijsland 2004

Reisverslag openen

Dag 1 Amsterdam --> Reykjavik

Lees meer...
Reisverslag sluiten

Dag 1 Amsterdam –> Reykjavik
Op zaterdag 13 maart gaan we richting Reykjavik. Het vliegtuig van IcelandAir vertrekt om 13.30 vanaf Schiphol. Als we rond 15.00 uur in IJsland aankomen regent het. We maken ons hier niet echt druk over, ik heb namenlijk altijd mooi weer als ik op vakantie/weekeind ben! Op het vliegveld vergelijken we ff wat prijzen voor huurautos en stappen vervolgens in een Corolla. Op naar Reijkjavik! Het is ff zoeken naar het hotel, dat er overigens prima uitziet. Aangezien we onze zwemspullen vergeten zijn, (tja wie denkt daar ook aan als je naar IJSland gaat….) moeten we eerst gaan shoppen. Gelukkig slagen we snel en kunnen we onze nieuwe outfits direct testen in het hotelzwembad. Rond 20.00 uur duiken we Reykjavik in. Volgens de Marco Polo reisgids is Jonatan Livingstone een erg goed (vis-) restaurant. Het is weer zoeken maar uiteindelijk gevonden. De toko is echter meer dicht als open en aan alle kanten (zelfs van buiten) even ranzig. Marco Polo bedankt! Gelukkig zitten er in deze straat enkele alternativen. De tweede teleurstelling van de avond was de Nederlandse kroeg ‘De Boomkikker’. Niks gezellig, ze hebben gewoon MTV aan staan en aan het meeste volk dat er zit zou ik mijn hond niet laten snuffellen, erg vaag… Desondanks hebben wij lol maar duiken vervolgens wel rond middernacht ons bed in, druk programma de volgende dag.

Dag 2
Om 07.00 uur gaat de wekker, snel ontbijten en op naar de Golden Circle. Het is al bijna half negen als we onderweg zijn. Het is nog niet echt zonnig, maar dat komt wel goed. Þingvellir rijden we voorbij, eerst naar Geysir en Gullfoss. Bij Geysir spreken we in het restaurant enkele dames aan of er een trip naar de glacier te regelen is (op advies van de receptioniste van ons hotel). Na enkele telefoontjes is het voor elkaar, we gaan op expeditie! Eerst nog ff de geiser bekijken. Andrea en Yvonne staan wat versuft naar ‘het gat’ te kijken als er opeens een eruptie plaats vindt. Geschrokken vallen ze achterover op een bankje. Na een half uurtje vertrekken we richting Gullfoss, volgens velen de mooiste waterval van IJsland. Het is inderdaad een machtig gezicht, je wordt er behoorlijk nat door de nevel die door het geweld ontstaat. Na de lunch (bij Geysir) begint onze expeditie. Eerst gepaste kleding zoeken en dan de Jeep van Roger in. Het gaat een hobbelig ritje worden…… En dat blijkt later een enorm understatement te zijn. Enorme gaten en modderpoelen maken een doorgang bijna onmogelijk. Bijna drie kwartier later stappen we geradbraakt uit. Maar we staan nu wel in het zonnetje aan de voet van de glacier. Na wat uitleg over de sneeuwscooter mogen we ‘los’. In kolonne beginnen we aan onze tocht over de Glacier Langjökull. Het is in één woord GEWELDIG. Echt fantastische uitzichten, sneeuw tot aan de horizon, en dat onder een stralende zon. Onze gids kon zich niet herinneren wanneer het uitzicht voor het laatst zo helder en zonnig was. Onderweg stoppen we enkele keren om van de ‘view’ te genieten en een ijsgrot(tje) te bekijken. Na de net zo hobbelige terugtocht genieten we nog even van Gullfoss, nu met regenboog, voordat we weer terug rijden naar Reykjavik. Aangezien we weinig puff meer hebben en het buffet in ons hotel er erg goed uit ziet, blijven we deze avond in ons hotel. Na een potje miezelen duiken we moe maar voldaan rond 23.00 uur ons bed in.

Dag 3
Vandaag slapen we uit tot 08.00 uur, het is tenslotte een (korte) vakantie. Iets na negenen vertrekken we. Als eerste richting Þingvellir. Het weer is fantastisch, in het stralende zonnetje hebben eigenlijk geen jassen nodig. Ook zijn we de enigste toeristen in het park. We maken een erg mooie wandeling over bruggetjes en door kloven en passeren enkele watervallen. De ’toeristische route’ langs het meer is ook zeer de moeite waard. Het liefst waren we vervolgens met een hondenslee een toch gaan maken over een glacier, dit was (gisteren) helaas niet meer te regelen. Ach, hebben we sowieso 1 goede reden om eens terug te gaan! We besluiten een route langs de zuid-kust te maken richting Porsmork. Bij de, overigens erg mooie, waterval Markarfljot eindigt onze tocht. Het laatste stukje weg naar Þosmörk is alleen toegankelijk voor 4×4 jeeps. Via de kust route gaat het terug naar Reykjavik om o.a. het Tjörnin meer en de Hallgrimskirkja te bezichtigen. Voor de avond staat er een georganiseerde trip naar de Blue Lagoon op de planning. Aangezien we niet van dat soort ‘groepsaktiviteiten’ houden besluiten we op eigen gelegenheid te gaan. De entree kaartjes kregen we gelukkig zo mee. De Blue Lagoon ligt in een facinerende omgeving, het bad zelf valt ons echter tegen. Een plas melkwit water met een groot gebouw. Weinig speciaal voordat er zoveel over te doen is. Tis apart, maar na een uurtje heb je het 3x gezien. En die stinkende modder begint na enkele minuten ook te vervelen. Dus maar snel douchen en eten! De volgende ochtend gaat de wekker om 05.00 uur dus ook op tijd het nest in.

Dag 4 Reykjavik –> Amsterdam
Pfffff, wat een tijd 05.00 uur… Iets na zessen komen we aan op het vliegveld. Eerst de auto inleveren en dan snel inchecken. We hebben nog een uurtje om de laatste Kronen op te maken. Het vliegtuig vertrekt stipt op tijd richting Amsterdam. Doordat het weer helder is kunnen we de bergen + glaciers vanuit het vliegtuigraampje zien. Zo dat was IJsland! De kans is groot dat we er nog eens naar terug gaan, voor een week of zo (twee weken wordt te eentonig vrees ik). De tocht op de glacier heeft op ons allen de meeste indruk gemaakt, de Boomkikker de minste.