Finland/Lapland 2007

Reisverslag openen

Dag 1 Amsterdam --> Kuusamo

Lees meer...
Reisverslag sluiten

Dag 1 Amsterdam –> Kuusamo
Om exact 8.00 uur stappen we in de auto richting Schiphol. Omdat er tussen Utrecht en A’dam nogal wat file staat, nemen we vanaf hier de toeristische route via Uithoorn en Almere. Parkeren etc. verloopt soepeltjes en om 10.00 uur checken we in. Het is een prima vlucht, mijn buren blijken met dezelfde kavel in Valkenswaard bezig te zijn geweest als wij. It’s a small world! Op Helsinki moeten we helaas ruim 3 uur wachten op de aansluitende vlucht naar Kuusamo… scrabbelen!!!. Het verbaast ons overigens dat er hier totaal geen sneeuw ligt. Helaas heeft onze vlucht een ½ uurtje vertraging. Het vliegveld op Kuusamo stelt niet al teveel voor, 1 band voor de koffers. Om 21.45 uur checken we in, in ons hotel Rantasipi te Ruka. Na een portie kipnuggets met patat duiken we ons bed in zodat we morgen fris kunnen starten.

Dag 2 Ruka (Rendiersafari + sneeuwscooter)
Als we om 9.00 uur opstaan kijken we uit op de piste met daarboven een stralend blauwe lucht! Voordat we aan een verkennende wandeling beginnen nuttigen we eerst een stevig ontbijt. Ruka is echt een plaatsje van niets, 2 kroegen, 1 Hotel en wat appartementen en winkels. De wandeling door het bos is erg leuk, als je ook maar een stukje van het pad afwijkt zak je tot je middel in de sneeuw. Kan me niet herinneren dat ik dit ooit heb meegemaakt.
Iets voor 14.00 uur worden we opgepikt door Ruka Safari’s. Bij het ‘thuishonk’ van Ruka Safari’s krijgen we een overall en helm aangemeten voordat we uitleg over de ‘Ski-doo’s (sneeuwscooters) krijgen. Met zijn drieën gaan we op weg naar de raindeerfarm (gelukkig niet in een grote groep dus…). Het is een heerlijke tocht over meren en door bossen onder een strak blauwe hemel. Als we onderweg ff goed gas geven verliest Lisette bijna haar macht over het stuur…Gelukkig gaat het net goed!
Bij de rendieren maken we een paar rondjes in de arrenslee achter Rudolf. Vooruit zien is regeren, we hebben onze ‘kerstmutsen’ meegenomen en maken ook alvast een kiekje voor de kerstkaart! Met de eigenaar drinken we een kop thee en is het werkelijk smullen geblazen met de zelfgemaakte donuts. Voldaan weer terug de Ski-doo op terug naar Ruka.
We eten in het hotel en om 20.30 uur liggen we uitgeteld op bed, we vechten nog ff tegen de slaap maar binnen een uur zijn de oogjes gesloten. Tjee, wat kan buitenlucht toch veel met je doen…

Dag 3 Ruka (Sneeuwscootersafari)
Vandaag moeten we eerder uit de veren. Als we rond 8.00 uur naar buiten kijken is het flink aan het sneeuwen. Na een flink bord scrambled eggs enz enz worden we weer opgepikt door Ruka Safari’s. Vandaag is Sammie onze gids en gaan we een flinke tocht op de sneeuwscooter maken. Boven op een berg pauzeren we in een gezellige hut. De omgeving is hier prachtig, alles ligt onder een dik pak sneeuw. Op de weg terug gaan we naar Chalet Peak Ruka. Hier is het nog mooier met allemaal ‘snowy trees’. Jammer dat het wat mistig is. Na afloop van de tocht, halverwege de middag, lopen we nog wat door Ruka op zoek naar souvenirs. Als we wat later liggen te relaxen breekt de zon door. We besluiten een taxi te nemen en terug naar Chalet Peak Ruka te gaan. Hier lopen we nog een klein uurtje rond door de werkelijk schitterende omgeving. Bij het restaurant genieten we onder het genot van een super lekkere kop warme chocomel met slagroom nog even na. ’s-Avonds willen we graag gaan eten in ‘kalakeidas’, aanbevolen door diverse intimi. Helaas helaas, dit restaurantje zit al dagen vol geboekt, dus schuiven we maar aan in de ernaast gelegen pizzeria. De pizza’s zijn er boven verwachting goed dus lopen we uiteindelijk toch voldaan terug naar ons hotel.

Dag 4 Ruka (Huskysafari)
Net als gisteren gaat de wekker weer om 8.00 uur. Buiten is het alleen boven Ruka Mountain nog wat bewolkt maar het lijkt op te klaren. Marja pikt ons om 8.45 uur op. Eerst weer even een overall scoren bij Ruka Safari’s en dan door naar de Huskyfarm. Na wat uitleg over de slede en de honden beginnen we aan onze tocht. Omdat het vannacht flink heeft gevroren belooft het lekker snel te gaan. De 6 honden speren er vandoor, ik hoor Lisette gillen tot na de 1e bocht. Als we na een minuut of 5 gewend zijn kan het genieten beginnen, want de omgeving is prachtig en ook het weer werkt vandaag weer mee! Het is veel meer genieten dan op de ski-doo, de rust en natuur laat zich veel beter op je inwerken.
Mijn ‘team’ is duidelijk sneller dan die van Lisette, ik moet voordurend bijremmen. De gids geeft de route aan en rijdt op zijn scooter een flink stuk vooruit. Halverwege lunchen we midden in de wildernis. In de sneeuw wordt een picknicktafel uitgegraven en een stuk rendierhuid doet dienst als bank. Johan de gids zorgt voor een kop thee en een lekkere sandwich. Na de honden geknuffeld te hebben zetten we onze tocht voort. Inmiddels staan we redelijk relaxed op de slee en hebben we ook tijd voor wat film en foto’s. Als we vlakbij de farm een groep van 18 sledes tegenkomen moeten we wachten, wat een tempo… wat zijn wij blij dat we voor een privé gids gekozen hebben! Als ik een foto van een passerend team wil maken, gaan opeens mijn honden er met de slee vandoor en lig ik met mijn neus in de sneeuw. Die beesten voelen het echt direct als de druk op de rem iets minder is, wat een kracht! Omdat mijn slee in de knoop komt met één van de passerende teams, ontstaat er een heuse Husky file. Als we even later terug zijn bij de farm geven we onze honden nog een afscheidsknuffel en eten we samen de eigenaar een worst in een traditionele hut. Het toetje zijn enkele pubs van 4 weken oud, wat een heerlijke knuffels!
Marja (onze gids) komt met het plan vanmiddag nog een sneeuwschoen wandeling te maken omdat het zulk mooi weer is. Goed idee! Dus we gaan snel schoenen halen en zoeken een mooie plek op. We gaan een berg(je) beklimmen en vooral de weg omhoog is behoorlijk pittig met die tennisrackets aan je voeten. Die dingen heb je overigens echt nodig, zonder zak je zo tot middel in de sneeuw. De inspanning in combinatie met de zon maakt het ook erg warm, zweten zweten zweten, nat tot op het bot! Onderaan de berg zijn we nog wat sceptisch, leuk maar niet echt ‘mooi’. Hoe hoger we komen, hoe mooier dat het wordt. Bovenop de berg zijn de bomen nog volledig besneeuwd en op de top is het uitzicht geweldig. 360 graden, meren bossen, Ruka en ook Rusland, alles is erg goed te zien. Wat een dag, wat een hoogtepunten! Living life to the max!!! De afdaling gaat lekker snel, het pad is ingelopen en omlaag is nu eenmaal gemakkelijker. Vooral wat lager merken we goed dat het flink aan het dooien is in de stralende zon. Na de wandeling laten we ons weer afzetten bij Chalet Peak Ruka om hier wederom van de omgeving en lekkere kop warme chocomel te genieten. Met de taxi gaan we na zonsondergang terug naar het hotel waar we ’s-Avonds rendier eten.

Dag 5 Ruka (Sneeuwschoen wandeling in Oulanka NP)
Vandaag gaan we met Marja naar het Oulanka National Park. Vanaf het hotel is het drie kwartier rijden. Omdat de sneeuw er minder diep is hebben we wat kleinere en lichtere snowshoes. Het is erg rustig in het NP we komen er niemand tegen. Gedurende de ochtend wordt het bewolkter en gaat het weer sneeuwen. De wandeling is erg mooi, vooral de half bevroren/besneeuwde watervallen zijn erg indrukwekkend. In een wildernishut aan een meer met uitzicht op een waterval stookt Marja een vuurtje op en peuzelen we relaxed onze lunch op. Als we weer terug gaan, is het nog harder gaan sneeuwen, dat past ook perfect bij de omgeving. Om 15.30 uur zijn we weer terug bij het hotel waar we ons opfrissen en nog even relaxen in de Finse Sauna. ’s-Avonds hebben we gereserveerd in Chalet Peak Ruka waar we ons weer door een taxi laten afzetten. Het eten is super, vooral de ‘eelk’ (soort hert) is errug goed. Ook het uitzicht over de verlichte en besneeuwde bomen is erg mooi. Al met al een prima afsluiting van dit heerlijke uitje!

Dag 6 Ruka –> Amsterdam
Vandaag slapen we lekker uit en pakken we op ons gemakkie de koffers. Nadat we de laatste souvenirs in Ruka gekocht hebben, checken we om 11.30 uur uit. Iets over twaalven stappen we in de bus richting het vliegveld. De terugreis verloopt verder prima, alles gaat netjes op tijd. Vanaf Helsinki zit ik naast een Finse (jonge) dame die vertelt dat ze dit jaar voor het eerst in haar leven geen witte kerst heeft gehad (in Helsinki)… Global Warming….???
’s-Avonds om 20.00 uur exact zijn we weer thuis. Wassen, eten en nog even relaxen en dan naar bed. Morgen moeten we weer ‘gewoon’ aan het werk!
Lapland, absoluut een aanrader! Lekker genieten in en van de natuur, met de Husky safari als absoluut hoogtepunt!