Egypte 2023

Reisverslag openen

Dag 1

Het is zaterdagochtend als ik een berichtje van Maureen krijg dat de A2 is afgesloten vanwege een touringcar die in brand staat. We vertrekken daarom een kwartier of wat eerder. We komen ruim op tijd aan op Schiphol, waar de familieservice prima werkt en we weer binnen 20 min aan alle verplichtingen hebben voldaan. Uiteindelijk vertrekt het vliegtuig van Egyptair ruim drie kwartier te laat. De vlucht verloopt prima, evenals de overstap op Cairo.

Op het vliegveld te Aswan, worden we opgewacht en…

Lees meer...
Reisverslag sluiten

Dag 1

Op het vliegveld te Aswan, worden we opgewacht en het is een klein halfuur rijden naar ons hotel The Nile Obilist. Hier duiken we snel ons bed in, het is 1.00 uur geweest en morgen alweer om 6.00 vertrekken naar Abu Simbel.

Dag 2

Exact om 6.00 staan we paraat en vertrekken we, voorzien van ontbijtpakketten, naar Abu Simbel. Het is zo’n 3,5 uur rijden door een oorverdovend saaie woestijn. Als we bij Abu Simbel uitstappen, krijgen we ff een klap in ons gezicht, het is hier 40 graden, bam! Toch kiezen we ervoor de 10 minuten naar de tempel te lopen ipv op een golfkarretje te springen, lang genoeg stil gezeten. Het is er gelukkig niet druk (einde Suikerfeest). Als we de hoek omkomen en de eerste beelden aanschouwen is iedereen onder de indruk. Ook Teun vraagt zich af hoe ze dit hebben kunnen bouwen. Al snel lopen wij rond om te fotograferen en deze tempel van Ramses II bij ons binnen te laten komen. Later horen we van Ellen dat onze gids niet echt happy was, met onze desinteresse in haar (vaak overbodige) info. We mogen ook de tempel in, waar we onze ogen ook weer vergapen aan de beelden en hiërogliefen. Daarna ontvangen we buiten nog wat info over de tempel en lopen we naar de 2e tempel. Iets minder indrukwekkend dan de 1e maar zeker nog de moeite waard.

Voordat we vertrekken, drinken we wat en tikken we ons eerste ijsje weg. Dan terug het busje in, 3,5 uur terug naar Aswan.  Onderweg krijgen we een enorme zandstorm voor onze kiezen, je ziet echt geen hand voor ogen en het busje wordt even naast de weg geparkeerd. Na 5 min is de storm voorbij en kunnen we verder rijden. Dit herhaalt zich even later nog een keer.

Rond 15.00 liggen we aan het zwembad bij het hotel en eten we een paar pizza’s en nemen we onze eerste duik. Als er even voor zonsondergang weer een zandstorm aankomt, gaan we naar onze kamers. Het is echt zoals in de films, een enorme donkere wolk komt op Aswan af.

Aan het begin van de avond bezoeken we de markt (soeks) en eten we in een Egyptisch specialiteiten restaurant. Daarna snel naar bed, iedereen is wel moe van deze lange dag.

Dag 3

Na een prima ontbijtje worden we om 9.00 opgehaald om richting onze boot, een Dahabiya te gaan. Het is een klein halfuurtje rijden naar de aanlegplek. We worden welkom geheten met een sapje en maken kennis met Valentino onze gids. Ook deze blijkt later weer de gidsenziekte te hebben… heeeeel veel praten en vooral laten merken hoe vreselijk veel kennis hij heeft.

Het is rond 10.00 uur als we gaan varen, ondanks de 38+ graden is het heerlijk bovenop het dek door het zachte Nijlbriesje. Het is half een als we gaan lunchen, de tafel wordt echt helemaal vol gezet met Egyptische lekkernijen, keuze te over.

Rond 14.00 uur gaan we in Kom-Ombo aan wal om de enige dubbeltempel van Egypte te zien, die is opgedragen aan twee goden en twee ingangen, processiewegen en heiligdommen heeft. Het is mega warm en na zo’n driekwartier houden wij het er voor gezien. Later aan boord heb ik een gesprekje met de gids om hem duidelijk te maken, dat wij niet geïnteresseerd zijn in duizend en 1 feitjes, die vergeten we allemaal weer, maar in pak ‘m beet, de 10 echte feiten die er toe doen.

We varen vervolgens nog even richting de steengroeve bij Gebel el-Silsila, waar de oude Egyptenaren het bouwmateriaal voor hun tempels vandaan haalden. Grote cruiseboten mogen hier niet stoppen. Het diner op het dek van de Dahabiya is ook weer super verzorgd.

Dag 4

Ik ben al vroeg wakker en ga op het dek zetten om de wereld om ons heen te zien ontwaken. De temperatuur is dan nog echt top. Na het ontbijt bezoeken we een rotstempel en restanten van monumenten in de oude steengroeven. Daarna genieten we van het dagelijks leven langs de Nijl terwijl de boot richting Edfu vaart. In Edfu rijden we met paard en wagen naar de tempel van Horus, één van de meest compleet bewaard gebleven tempels van het land. Omdat we aan het einde van de dag hier zijn, is het er best rustig, heerlijk. Bizar om te zien, hoe de vroege Christenen veel van de hiërogliefen hebben beschadigd om de oude Egyptische goden, ‘uit te wissen’, uit angst. Met paard en wagen rijden we vervolgens weer terug naar boot.

De dag eindigt bij het kleine Nijleiland El Qusseia, een heerlijke, rustige plek om een verkoelende duik te nemen in de legendarische Nijl. Wij kiezen ervoor dit niet te doen, we hebben nog geen last van de vloek van de Farao en willen dit ook graag zo houden.

Dag 5

Het is nog voor zessen als ik weer heerlijk op het dek zit en de wereld om mij heen opneem en het reisverslag ff bijwerk. Er komen vissersbootjes voorbij en anderen wassen zich rustig in het Nijlwater terwijl de vogeltjes om me heen kwetteren, en een ijsvogel zijn eerste catch of the day heeft. Het ontbijt is wederom voortreffelijk, terwijl we weer rustig het ‘ruime sop’ kiezen. Aan het einde vd ochtend leggen we aan op een verlaten plek, waar we met busjes worden opgehaald om graftombes van enkele edelen te bezoeken. Het zijn vooral de schilderingen/hiërogliefen die deze plek bijzonder maken, omdat ze als enige een beeld van het ‘normale’ dagelijkse leven uit die tijd weergeven. Al met al spenderen we er een uur, zodat we weer voor de lunch terug zijn op de boot.

In middag varen en zeilen we een beetje tot 16.30, als we aan wal gaan bij Esna, hier bezoeken we de soeks, die overigens niet veel soeps zijn. Op de boot eten we die avond eend, echt heerlijk! Hier brengen we ook de nacht door en hier zullen we morgen ook worden opgehaald. Het is dan nog maar een klein stukje naar Luxor, waar morgen de tempel van Karnak op het programma staat.

Dag 6

We ontbijten op tijd vandaag, 7.00 uur na een onrustige nacht. Toeterende treinen, blaffende honden, zingende imaans etc etc. Rond 8.30 vertrekken we naar de Tempel van Karnak waar we worden opgewacht door onze gids Amani. Deze dame is een toppertje en begrijpt precies wat wij willen. Bij de tempel is een drukte van jewelste. Bus na bus na bus. Het konvooi uit Hurgada is gearriveerd. Onze gids zegt dat we rustig alles gaan bekijken, binnen een uur is alle gekkigheid weer weg, en hebben wij alle tijd om van de tempel te genieten en foto’s te maken. Precies zo gaat het… Karnak tempel is echt immens groot met nog veel beelden ed.

Aansluitend bezoeken we Luxor tempel een stuk kleiner, maar deze ligt echt vlakbij ons hotel waar we rond 13.30 aankomen. Eerst lunchen en dan inchecken, waarna we ons bij het zwembad neerleggen voor de rest van de middag.

Omdat het een flinke en late lunch was, hebben we in de avond weinig honger. Dus naar Teuns favoriet… de Mac hahaha

Dag 7

Om 5.00 gaat de wekker, eigenlijk 4.00 uur want de tijd is een uur terug gezet. Snel eruit, ontbijten en dan naar de Valley der koningen, het belooft één van de hoogtepunten te worden. Met een bootje gaan we naar de overzijde van de Nijl waar ons busje staat te wachten. Dit bespaart een hoop tijd met de veerboot, want we willen de meute graag voor zijn. Dat lukt, bij de vallei der koningen zijn we als één van de eersten. Als allereerste (die dag) dalen we af in het eerste graf van Ramses 4. Deze is pas een paar jaar open. We voelen ons als Carter die voor het eerst het graf van Tout Anch Amon betrad, het is echt magisch…. Langzaam dalen we af, terwijl we ons vergapen aan de prachtige schilderingen en hiërogliefen.  Vervolgens bezoeken we nog een ‘standaard’ graf voordat één van de hoogtepunten op het programma staat, het graf van Seth I. Ook hier lopen we als eerste en enige naar binnen, het is een lange afdaling met aan het einde echt een bizar gave galerij. We hebben deze bijna een half uur voor onszelf. Dit graf is zijn meerprijs echt meer dan waard, gaaf gaaf gaaf!!!!

Vervolgens doen we ‘Ramses V en IV het enige dubbel graf en Ramses III voordat we aankomen bij Tout Anch Amon. De graftombe zelf is niet spectaculair, maar de naam en de aanwezigheid van zijn mummie maken ook dit bezoek weer mega bijzonder.

Een te gekke ervaring rijker rijden we met een golfkarretje terug naar de ingang. Teun mag sturen en hij weet de claxon goed te vinden….

Dan gaan we door naar de tempel van Hatsjepsoet, uniek in zijn soort. Uitgehakt in een berg, een soort van moderne architectuur. Het vermoeden bestaat dat deze tempel de inspiratie is geweest voor veel romeinse en Griekse bouwwerken.  Heel fraai!

Na deze tempel gaan we naar de Vallei van de arbeiders, het zijn benauwende tombes maar vooral de 2e heeft te gekke muurschilderingen. Dan voor naar de dodentempel van Ramses III in Medinet Habu die veel toeristen overslaan. De decoraties op de muren zijn fantastisch en veel reliëfs hebben nog hun originele kleuren. Op de terugweg naar het hotel stoppen we bij de enorme Kolossen van Memnon, twee gigantische beelden van kwartsiet die vroeger voor de graftempel van Amenophis III stonden. Deze tempel was groter dan de tempel van Karnak, maar is niet bewaard gebleven.

Dag 8

Wat minder vroeg uit de veren dan gisteren, want we vliegen pas om 9.45 naar Cairo. We ontbijten samen, waar we Peter feliciteren en een cadeautje geven, want hij is jarig vandaag. Op zich loopt alles prima op het vliegveld, maar helaas heeft het vliegtuig een dik half uur vertraging. Prima vlucht en op het vliegveld worden we weer opgewacht door een van de medewerkers van Jed reizen. Met een busje rijden we een klein half uur, voordat we overstappen in 4×4’s om de woestijn in te gaan. Het eerste stuk rijden (2 uur) is ronduit saai te noemen. Als we van de snelweg af gaan, wordt het interessanter. We bezoeken eerst het versteende woud voordat we een gave rotspartij bezoeken.

Dan het is lunch tijd, dit doen we bij picknick plek. Het sterft er echter van de vliegen en veel meer dan brood krijgen ze niet aan ons verkocht. We willen de vloek van de Farao graag buiten de deur houden…

Na de lunch rijden we door naar Fayoum, de grootste oase van Egypte. Al eeuwenlang is het een vruchtbaar gebied en vroeger werd het de tuin van Egypte genoemd. We zien onderweg nog een flinke groep flamingo’s. Na het inchecken, vermaken we ons in de tuin en eten we bij de lodge zelf. Ze verrassen Peter zelfs met een cakegebak met kaarsje 😊

Dag 9

Ondanks dat we het goed hadden afgesproken kunnen we niet om 7.00 uur ontbijten en moeten we wachten tot half acht. Mooi om te zien, hoe hier het brood vers wordt gebakken. Daarna gaan we snel op pad, eerst richting de vallei van de walvis of te wel: Wadi Rayan. Het is een prachtig beschermd natuurgebied midden in de woestijn, met verschillende vogels, zandduinen, meertjes en watervallen. In de woestijn bij Wadi el-Hitan liggen fossiele skeletten van eeuwenoude walvissen, die hier veertig miljoen jaar geleden hebben geleefd. Dit gebied was ooit bedekt door een gigantische binnenzee. De fossielen laten zien hoe de walvis zich van landdier tot zeezoogdier ontwikkelde. In 2005 werd deze unieke walvisvallei opgenomen in de Unesco-Werelderfgoedlijst. Er is ook een klein Fossiel & Climate Change Museum, deze bezoeken we als eerste. In een werkelijk schitterende omgeving maken we een flinke wandeling die ons langs prehistorische skeletten en bizarre rotsformaties brengt. Fotografisch een heerlijke plek.

Via een uitzichtpunt rijden we vervolgens naar de enige watervallen van Egypte. We zijn verwende apen en hebben het hier al snel gezien. De lunchplek is allerzins aardig en het smaakt ons ook prima hier. De laatste stop deze dag zijn de ‘watermeloenen’, een gebied vol ronde rotsen die als watermeloenen verspreid liggen. Daarna door naar Cairo. We ergeren ons onderweg aan de chauffeurs die alleen maar zitten te appen en te bellen… niet handsfree dus…

Het is 17.30 als we inchecken in het Sofitel. Hier vertoeven we de komende 5 dagen. We verkennen het zwembad en de spa en eten ook in het restaurant hier. Allemaal dikke prima.

Dag 10

Vroeg uit de veren vandaag, we willen graag de drukte bij de piramides voor zijn. Toch een van de hoogtepunten van onze trip. Als we aankomen zien we dat er veel is veranderd in 20 jaar tijd. Het is veel gecontroleerder, er lopen overal wegen en er is een soort van vaste route vastgesteld. Wij rijden als eerste naar het viewpunt om daarna richting de sfinx door te rijden. Op beide plekken zijn we als eerste en genieten we van de bijzondere aanblik van deze bouwwerken. We nemen alle tijd voor selfies en andere foto’s. Mooi om te zien, hoe alle kamelendrijvers nu langzaam richting toeristen trekken en voor ons eigenlijk perfect poseren als ze voor de piramides langs lopen.

Als we dan, tegen de net op gang komende stroom in, naar de voet van de piramides zelf gaan, zien we de eerste rijen bussen aankomen. Snel lopen we naar de ingang van de piramide om een kijkje aan de binnenkant te nemen. Het is een enorme benauwde klim, waar je een flink deel ‘bukkend’ doorheen moet. Hoe moet dit wel niet zijn aan het einde vd dag. Geen ventilatie dus ook weinig verse zuurstof. Aan het einde van de klim kom je in de grafkamer, een lege ruimte waar alleen een sarcofaag staat. Kortom, voor de schoonheid hoef je de piramide niet in, maar het is wel gaaf om binnen te zijn geweest.

We genieten buiten nog even van het aanblik, voordat we terug rijden naar het viewpunt om onze ‘walk like an egyptian’ nog een keer te doen en dan vinden we het welletjes. We rijden via het nieuwe museum door naar Sakkara, de begraafplaats van de oude hoofdstad Memphis, hier bezoeken we één van de oudste piramiden van Egypte, de trappiramide van farao Djoser en het tempel complex dat er omheen ligt. De lunch bij een familie slaan we over, juist dat zijn plekken waar je ziek kunt worden, en rijden kort na de middag terug naar ons hotel waar we de middag aan het zwembad doorbrengen. Ook dat is vakantie 😊

We hebben die avond eigenlijk niet echt honger, doordat we stevig hebben geluncht en pakken gwn een simpele pizza bij het hotel.

Dag 11

Vandaag slapen we een beetje uit, we vertrekken pas om 8.15 naar het Egyptische museum. Helaas is het nieuwe Grand Egyptian Museum nog niet open, dus we doen het met het ‘oude’ museum. We zijn er als eerste en moeten nog een halfuurtje wachten voordat we, ook weer als eerste, naar binnen mogen. We lopen linea directa naar de sectie van Toetanchamon. Het is echt mindblowing om hier 10 minuten, alleen, in alle rust van deze schatten te genieten. Echt bizar zijn de schoonheid van het dodenmasker en de gouden sarcofagen. In de een zit 11 kg en de ander 110 kg goud verwerkt. We mogen maar wat blij zijn, dat deze stukken niet verloren zijn gegaan in de lenterevolutie van 2011. Op ons gemak bekijken we daarna alle andere stukken van koning Toet. Als we de rest van het museum gaan bekijken, zien we maar al te goed dat het ‘vergane glorie’ is mbt het gebouw en dat veel stukken al verplaatst zijn. Toch is het nog meer dan de moeite waard. Als laatste doen we de ronde beneden, waar het inmiddels een drukte van jewelste is… die herrie ook… iedere gids probeert weer boven de ander uit te komen. Na een paar uur verlaten we voldaan deze prachtige plek.

De rest van de dag weer lekker aan het zwembad en in de avond eten we in het grill restaurant, naast ons hotel. Ellen dacht deze gereserveerd te hebben, maar de volgende dag komen we er achter dat ze een Marokkaans hotel, gevestigd in ons hotel had gereserveerd, LOL.

Dag 12

Vandaag is een echte vrije dag. Uitslapen, zwembad, lunchen, zwembad. Dat alles tot 17.00 uur als we richting de souks gaan met ‘uber’. We struinen hier een paar uur rond en kopen wat souvenirs. Dan kapen we voor de terugweg een klein busje uit de tijd van ‘Ben Hur’. We hebben er vreselijke lol om. Omdat we niet welkom zijn met korte broeken in het Marrokaanse restaurant eten we een klein hapje in het hotel zelf.

Dag 13

De laatste volle dag alweer, time flies….

Na het ontbijt nemen we een ubertje naar het Museum of Egyptian Civilisation. Een nieuw en zeer modern museum, met een zeer fraai ‘mummie-afdeling’ waar 22 koninklijke mummies te zien zijn. Het is echt op een mooie manier gedaan en meer dan de moeite waard! We lopen er zo’n 1,5 uur rond, voordat we een busje terug scoren. Deze ziet onderweg een drempel over het hoofd, waardoor we even later met zijn allen door de bus stuiteren.

Aangekomen bij het hotel, eten we een heerlijk gebakje in de lobby voordat we ons een plekje zoeken bij het zwembad. Zoeken idd, want het is er ineens druk vandaag. Als we aan het lummelen zijn met zijn allen, beginnen 2 Egyptenaren zich er mee te bemoeien die even later gezellig meedoen. Tot de badmeester ons tot de orde roept dat het te druk is voor spelletjes in het water.

In de avond eten we weer in het Grill-restaurant naast het hotel, voordat we de koffers pakken en ons bed opzoeken.

Dag 14

Rustig ontbijten en dan op naar het vliegveld. Daar loopt alles perfect, tot we willen gaan boarden. Iemand heeft bedacht hier voor de 3e keer een security check te doen en er staat een enorme rij…. Al met al vertrekt ons vliegtuig een half uur te laat. De vlucht is prima, het eten matig en we landen zo’n 4,5 uur later in de stromende regen op Schiphol. Welkom thuis….

De koffers laten flink op zich wachten maar komen uiteindelijk toch de band op. Dan afscheid nemen,  naar de auto en naar huis. Helaas ook dit weer met de nodige vertraging… file file file.

Anyway… we zijn eigenlijk alweer aan vakantie toe….