Costa rica 2003

Reisverslag openen

Costa Rica April 2003

Dag 1 Amsterdam --> San Jose
Na de laatste inkopen op Schiphol gedaan te hebben, vertrekt het vliegtuig geheel volgens planning. De vlucht verloopt verder ook prima, helaas staat er geen top film op het programma. Na een vervelende tussenstop op Miami, waar je persee door de douane moet, komen we op tijd aan in San Jose. Ons hotel Torremolinos ziet er netjes en schoon uit.

Dag 2 San Jose --> Tortuguero
Om 06.30 uur worden…

Lees meer...
Reisverslag sluiten

Costa Rica April 2003

Dag 1 Amsterdam –> San Jose

Dag 2 San Jose –> Tortuguero
Om 06.30 uur worden we opgepikt door een busje van Ara-Tours met Daniel als reisleider. We pikken bij enkele hotels nog wat gasten op om met een zeer gemêleerd gezelschap richting Tortuguero te vertrekken. 2 Amerikaanse dames, 2 Fransozen, 2 zwitersers, een Duits gezin en een honnymoon stelletje uit Spanje vormen samen met ons de groep. Vlak na een tussenstop voor een Costericaans-ontbijt wordt de eerste 3 vingerige luiaard gespot. Hij doet zijn naam duidelijk eer aan en blijft lui in de boom hangen. Als we de hoofdweg verlaten zetten we de reis voort op een vaag weggetje door o.a. bananenplantages. Onderweg zien we nog brulapen en een groene basilisk. Nadat we zo’n 5 uur onderweg zijn verruilen we het busje voor een boot. We zijn nog niet aan het varen of we worden getrakteerd op een groepje slingerapen. Het is verder een prachtige route over div. riviertjes. We zien nog div. vogels en een redelijk uit de kluiten gewassen krokodil. Bij aankomst in de Laguna Lodge worden we warm ontvangen met een heerlijke coctail. De rest van de middag bestaat uit relaxen bij het heerlijke zwembad. Na een uitvoerig verhaal over de zeeschildpadden en het dinner besluiten we op tijd te gaan slapen.

Dag 3 Toruguero
06.00 uur gaat de wekker. Om 7 uur vetrekken we met een bootje om de jungle te zien ontwaken. We zien erg veel vogels (oa. Toekans) , maar ook otters, een enorme Leguaan. (zo’n 150 cm), krokodillen, kaaimannengroene basilisken, een tweevingerige luiaard, brul- en slingerapen. Volgens de zeer enthousiaste Daniel waren de groenstaart ara’s het hoogtepunt. Er leven in heel Costa Rica nog maar 32 paartjes van! Tijdens deze tocht werden we ook getracteerd op onze eerste regenbui. (na wat later zou blijken ook de enigste overdag!) In onze hangmatten kon de echte bui ons gelukkig niet deren. ‘s-Middags nog een korte boottocht gemaakt en Tortuguero bezocht, een klein dorpje wat op ons weinig indruk maakte. Uiteraard ook nog een duik genomen in het zwembad.

Dag 4 Tortuguero –> San Jose
We zijn op tijd wakker, 05.30 uur…. we besluiten eerst nog een duik te nemen. Dit was echt zalig. Relaxt in het water liggen terwijl de omgeving begint te ontwaken. We zien hier even later ook nog de Gaudi Kikker. Echt een fantastisch mooi beestje. Na het ontbijt worden de koffers gepakt en begint de terugreis naar San Jose. Een wat andere route als de heen reis! We overnachten weer in Hotel Torremolinos waar ‘s-avonds onze jeeps worden afgeleverd.

Dag 5 San Jose –> MonteVerde
Na het ontbijt direct op weg naar MonteVerde. Na enkele uren verlaten we de highway om aan de klim over een onverharde weg te beginnen. Aan het begin van de middag bereiken we ons hotel ‘Heliconia’. Direct de Canopy tour + Sky Walk geboekt. Na de lunch worden we opgepikt door een busje van Selvatura. Na een halfuurtje rijden komen we aan op de plek van bestemming. We starten met de Canopy tour. Het is erg rustig en krijgen 2 prive gidsen. Deze vertellen dat ze meestal met groepen tussen de 10 en de 20 personen zijn. We kunnen nu overal de tijd voor nemen en genieten van de uitzichten. Het zweven tussen de boomtoppen geeft echt een enorme kick. Het zijn 15 tracks. Aangezien we tijd genoeg hebben, doen we ook nog een ‘Tarzan swing’, aan een touw tussen de bomen slingeren. De SkyWalk was wat relaxter, je krijgt zo een betere indruk van de fauna. Het relaxte verdween even toen er een enorme Tarantulla op ons pad verscheen. Op weg van de kolibrie tuin naar de auto staat er opeens een Coati voor me, hoogst verbaasd snel ik naar de auto om mijn camera te pakken. Als ik terug kom is de coati helaas verdwenen.

Dag 6 MonteVerde
Wederom vroeg uit de veren. Om 07.00 uur zijn we dan ook de eerste die het MonteVerde park in wandelen. We hebben op advies van enkele gidsen er voor gekozen de buitenste route te lopen. Het is een prachtige wandeling, waarin hetnevelwoud zijn naam eer aan doet. Na zo’n 2 uur komen we de eerste mensen tegen. Pas bij de waterval wordt het drukker. ‘s-Middags lekker relaxen en even Santa Elena bezocht, een klein dorpje waar weinig te beleven is. We lopen hier zeer verrast de twee Amerikaanse dames tegen het lijf die in Tortuguero bij ons in de groep zaten. Tegen de avond naar de ‘Frog Pond’ geweest. Zeer leerzame rondleiding over erg leuke kikkertjes. Vooral de blue-jeans steelt onze harten.

Dag 7 MonteVerde –> Rincon de la Vieja
Na een hobbellige afdaling, wordt het warmer en warmer. Onderweg maken we een tussenstop bij Las Puma’s. Een opvang centrum voor gewonde en/of verweesde dieren. Het is naar mijn mening bijna een dierentuin. Ik krijg een rondleiding van een Amerikaanse vrijwilligster (Andrea ligt te slapen in de jeep). Aan het einde besluit ik een mooie donatie achter te laten, het is toch een goed initiatief. Vervolgens even een wopper scoren bij de Burger King in Liberia. Rond het middag uur bereiken we onze lodge Haciënda Guachipelin. We besluiten die middag nog het park in te gaan voor een wandeling naar DE waterval La Cangreja. Dit is ± 5 km en loop je in een klein uurtje zegt men. Hmmmmmm, mooi niet dus bijna 1,5 uur flink doorstappen, waarvan het laatste stuk in de brandende zon. No way 5 km…. De beloning is fantastisch, een waterval uit een sprookje. De temperatuur is super, niet te koud door een warmwaterbron aan de zijkant. Na een dik uur relaxen beginnen we aan de terugtocht. Weer ruim 1,5 uur ploeteren. We moeten zuinig zijn op ons water, 1 liter is echt te weinig. Terug bij de Haciënda snel het vocht aanvullen en even relaxen voor het dinner.

Dag 8 Rincon de la Vieja
Tijdens het ontbijt besluit een Quetzal in de boom voor ons even te pauzeren. Da’s nog eens een goed begin van de dag! Vervolgens beginnen we weer lekker op tijd aan onze eerste hike door het park. Een rondje langs de vulkanische activiteiten. Het is nog heerlijk rustig in het park. We zijn nog een 10min aan het wandelen of ik hoor geritsel tussen de stuiken. Even later staan we midden in een groep van zo’n 25 coaties, echt super. Prachtig om te zien hoe ze met die enorme staarten omhoog aan het foerageren zijn. Het lijkt of ze zich niet van ons bewust zijn. Het verdere verloop van de wandeling is ook erg mooi. Stoom gaten, modder- en waterpoelen met borrellende substanties. We besluiten vervolgens om nog enkele watervallen op de weg naar het park te bezoeken. Om 2 uur nog even lunchen en ‘s-middags lekker bij het zwembad relaxen. Tegen de avond wordt de rust verstoord door een zwerm papagaaien die in enkele bomen op de Haciënda willen overnachten.

Dag 9 Rincon de la Vieja –> El Arenal
Rond 12.00 uur komen we aan bij de Arenal. De wegen rond het meer zijn echt dramatisch slecht. De vulkaan zit volledig in de wolken…… Dan eerst maar een duik nemen en wat eten. Als we rond 17.00 uur richting de Thermobaden vertrekken ligt de Arenal volledig in het zicht. De thermobaden zijn heerlijk, evenals de verse pinacolada’s die ze er in de bar schenken. Als klap op de vuurpijl worden we nog getrakteerd op 3 erupties van de Arenal en zien we de lava omlaag stromen. Voldaan kunnen we nu aan het avondeten beginnen.

Dag 10 El Arenal –> Bahia Drake
Een echte reisdag. Om 06.30 uur vertrekken we. Van een zeer vriendelijke medewerker in het restaurant krijgen we een fruitontbijt mee voor onderweg. Een lange route over de dodenpas. Het is echter zondag en erg rustig op de weg. Om 13.30 komen we al aan in Sierpe. Hier ligt de boot klaar die ons naar Bahia Drake brengt. George de kok regelt het parkeren van onze jeep. Na 2 uur varen zitten we bij Bahia Drake, Delfin Amor Eco Lodge. Hier worden we warm ontvangen met een welkoms drankje + snack. Het is er één beesten boel, 4 honden, 3 katten en enkele papagaaien zorgen al snel voor het nodige vertier. De huisjes zien er erg leuk uit, maar…. geen warm water, das effe wennen. Het is er zeer intiem, er zijn maar 5 huisjes. ‘s-Avonds tijdens het dinner worden we voorgesteld aan de overige gasten. Ook Sierra de eigenaresse schuift aan. Na het eten krijgen we een documentaire over dolfijnen voorgeschoteld om alvast in de stemming te komen voor morgen.

Dag 11 Bahia Drake
Rond 05.00 uur worde onze slaap luidruchtig verstoord door een groep brulapen die enkele bomen verderop zitten. Na een uurtje draaien besluiten we op te staan. Vrijwel iedereen ligt nog op 1 oor. Na een ontbijtje de boot op. Op zoek naar de dolfijnen. Na 2 uur varen nog geen dolfijn gezien, wel vliegende vissen en enkele groene-Zeeschildpadden. En dan eindelijk DOLFIJNEN, een groep van zo’n 50 pilot wales. Roy, de wetenschapper/gids weet er met een enorme dosis enthousiasme veel over te vertellen. Nadat we er een half uurtje tussen gevaren hebben mogen we de snorkels aan doen en de zee in springen. Helaas, ze hebben geen zin in ons en verdwijnen in de diepte, zucht…… Terug aan boord is na een halfuurtje tijd voor de lunch. De koelbox staat nog niet op het dek of we zitten plots in een enorme school bottlenose delphins. Volgens Roy zijn het er zo’n 1000!!!! Links, rechts, voor en achter ze zitten overal. Voor bij de boeg zie je ze echt schitterend voor de boot uit zwemmen. Met elkaar stoeiend voor het beste plekje. Dit levert echt prachtige foto’s op. O.k. we mogen het weer proberen, de zee in. Ik besluit niet te dicht bij de boot te blijven en zwem wat verder weg. Even later zit ik midden in de groep dolfijnen. WAANZINNIG, ik zie ze echt overal, naast me en onder me, ze beginnen zelfs tespringen.. Echt fantastisch, o.k. je kan ze niet aanraken, ze komen niet dichter bij als zo’n 3 meter. Maar het is super intens. Je hoort al die geluiden, alsof je aan alle kanten gecheckt wordt. Driekwartier later, moe maar voldaan tijd voor de lunch. We varen vervolgens nog een halfuurtje met de dolfijnen verder om vervolgens terug te keren naar Drake Bay. Onderweg krijgen we nog een derde soort te zien, spinner delphins. En ze zijn zeer aktief, je ziet ze overal springen, kortom een mooie afsluiter van een super tocht! Bij Delfin Amor staat er een drankje en een hapje op ons te wachten. Tijd voor een douche, dinner en een nieuwe film.

Dag 12 Bahia Drake
Vandaag gaan we snorkelen en relaxen op Cano Island. Het snorkelen is mooi, je ziet veel vissen maar niet te vergelijken met de rode zee. Er is vrijwel geen koraal, alleen vulkanisch gesteente en het water is wat troebel door de stroming. Ik ben wel enorm verrast als er een rifhaai van 1,5 mtr onder me door schuift (white tip). Na een uurtje snorkelen gaan we het eiland op. We worden direct gewaarschuwd om niet onder de palmbomen te gaan liggen. Het gevaar op vallende kokosnoten is te groot. Na enkele uren relaxen gaan we weer snorkelen om vervolgens terug te keren naar Bahia Drake. Terwijl ik er zit te wachten op een drankje zie ik in een boom aan het strand enkele apen, the White Face. Ik loop naar beneden en wordt langzaam maar zeker omsingeld door de groep apen. Echt geweldig om ze van zo dichtbij te zien. Ze eten, stoeien en gapen mij aan. Sommige drinken zelf zeewater wat mij verbaasde. In een van de bomen zit zelfs een 3 vingerige luiaard, die zich weinig van de apenstreken aantrekt. ‘s-Avonds staat er een toch met ‘Tracy de Buglady’ op het programma. George onze gastheer brengt ons naar het vertrekpunt. De luchtvochtigheid is zo enorm dat we er al drijfnat aankomen. Tracy is een insecten specialist die o.a. voor het leger van de USA onderzoek heeft gedaan naar insecten en hun toepasbaarheid voor biologische oorlogsvoering. Ze weet er echt alles over te vertellen, zeer interessant. We zien div. spinnen, kevers enz. Als klap op de vuurpijl een giftige boomslang. Op de weg terug loopt Tracy met ons mee. Nou ja weg….. er was opeens een stuk weg verdwenen, een aardverschuiving! We moeten ons door het bladerdek van een omgevallen boom heen worstelen. Uiteindelijk bereiken we weer veilig Delfin Amor.

Dag 13 Bahia Drake
We worden gewekt door een groepje kapucijner apen (white face) die in de bomen, rondom onze lodge, aan het spelen zijn. Op naar Corcovado! Eerst nog 3 jonge toekans gevoederd. Schitterende dieren, met al een enorme snavel en grote poten. Jerry ziet er op toe dat alles goed gaat en geeft de dieren nog wat extra vitaminen. Ze zijn door een ranger gebracht, waarschijnlijk uit het nest gevallen. Vlak voor we vertrekken zien we nog steeds de luiaard in de boom bij het strand zitten. Hij is nu echter zeer goed zichtbaar. Roy is ook deze dag weer onze gids. Hij ziet en hoort vrijwel alles. Af en toe wijkt hij zelfs af van de paden om ons dichter bij de dieren te brengen. Zo zien we weer een Coati familie, met jonkies die net een brulkikker zitten te verorberen. In een boom zien we een enorme BoaConstrictor en verder wat kikkers, Jesus Christ lizzarts, parasol mieren, div. vogels en een agouti. Na de lunch het 2e gedeelte van de route, richting de waterval. Onderweg zien we een groepje slingerapen met een jonkie en een prachtige witte valk. Ik zou het bijna vergeten, maar ook het woud zelf is zeer indrukwekkend. De waterval op het einde van de hike brengt de nodige verkoeling. Aan het einde van de middag weer met de boot terug naar onze lodges. ‘s-Avonds zijn we nog getuige van een prachtige zonsondergang, incl. een groepje overvliegende pelikanen

Dag 14 Bahia Drake
Relax dag, lekker lui aan het strand. Zwemmen, luieren, lezen, zwemen, slapen en eten. Drinken, zwemmen en luieren. Tegen de avond begint het te regenen, dit gaat vervolgens de halve nacht door. Onze 2e en laatste bui in CostaRica, hebben we die poncho’s voor Jan met de korte achternaam gekocht en meegesleept J.

Dag 15 Bahia Drake –> Manuel Antonio
Rond 10.00 uur worden we opgehaald door de boot en gaan we terug naar Sierpe. Zou onze auto er nog staan? Tijdens de boottocht is het even spannend als we vanuit de zee de rivier op moeten. Er staan dit keer hoge golven! Onze schipper weet echter met speelsgemak de golven te ontwijken. Pffffff, toch een opluchting, moet er niet aan denken dat we met koffers en al zouden omslaan…. De kustweg naar Quepos is erg mooi, leuke dorpjes rondom de voetbalvelden en lekker ouderwetse bruggen en waterplassen doet erg ‘Camel Trophy’ -achtig aan. Ons hotel ‘El Parador’ is sprookjesachtig. Door de paasdrukte is het echter overboekt en krijgen we een gratis upgrade naar een suite….. Wat een ellende, kingsize bed, 4 persoons jacuzzi een mooie lederen zithoek, een heerlijk balkon en als klap op de vuurpijl een buiten jacuzzi met uitzicht over heel de baai. Daar zouden we wel aan kunnen wennen. De middag lekker bij het zwembad doorgebracht. Het is echt een enorm contrast met Delfin Amor, dat maakt het des te leuker van het ene in het andere uiterste. Ook de keuken is niet mis, ik ga mezelf te buiten met een echt super vis buffet. Scampies, kreeft, tonijn biefstuk (ook rauw) noem het maar op hmmmmmmmmmmm.

Dag 16 Manuel Antonio
Relax dag.

Dag 17 Manuel Antonio
‘s-Ochtends zijn we de eerste die het park inlopen. De stranden zijn mooi, evenals de rest van de natuur. We zien weer apen, leguanen, agouti’s en zelfs de zeldzame schuitbekreiger. Helaas geen doodshoofdaapjes. Deze stonden nog hoog op mijn verlanglijstje om te spotten. Na 3 uur verlaten wij het inmiddels overvolle park. We zijn er niet van onder de indruk, na onze ervaringen in Corcovado. We schuiven om 10.15 nog snel aan bij het ontbijt en gaan vervolgens weer lekker naar het zwembad. Het is er in vergelijking met de dag ervoor (pasen) erg rustig. We hebben de baden bijna voor ons alleen. We raken met een paar amerikanen aan de praat. Ze worden zo enthousiast over Delfin Amor dat ze besluiten de volgende dag er heen te gaan (Ze reserveren die middag voor 3 dagen). Als we ‘s-middags zitten te kaarten op ons balkon, zie ik opeens wat bewegen in een nabij gelegen boom. Zie ik dat goed? JA, een Doodhoofdaapje. Ik sprint naar binnen, pak mijn fototoestel en loop snel richting de boom. Even later komt er een groep van zo’n 15 aapjes voorbij. 3 volwassen vrouwtjes dragen een jong op hun rug. Echt prachtig om te zien. Hè, hebben we dat toch nog meegemaakt. Vijf minuten later worden ze gevolgd door een groep kapucijner apen.

Dag 18 Manuel Antonio –> San Jose
We hebben besloten niet met de shuttle bus naar het vliegveld te gaan maar met een huur auto. Zo kunnen we 4 uur extra genieten van het zwembad. Na de lunch moeten we toch echt richting het vliegveld. Met pijn in ons hart nemen we afscheid van onze suite. Op het moment dat we de koffers dichdoen, verschijnt er op eens een white face aapje op ons balkon, kijkt kort naar binnen en is weer weg. Alsof hij afscheid kwam nemen. De rit naar het vliegveld verloopt prima. En de vlucht vertrekt op tijd. Zoals heel de vakantie zit alles weer lekker mee!

Dag 19 Terugkomst in Nederland.
We kunnen terugkijken op een super geslaagde vakantie. Een dag of 4 te kort, maar ja de rest wilde niet langer. Hier zijn ze achteraf op teruggekomen….. 700 foto’s, 3 1/2 uur film en vele ervaringen rijker, kortom CostaRica, echt een aanrader! Met Bahia Drake (Delphin Amor) als topper!