Antillen 2020

Reisverslag openen Gezinsvakantie Curacao & Bonaire Lees meer...
Reisverslag sluiten

Dag 1

We vertrekken lekker op tijd richting Schiphol voor onze vlucht naar Curaçao om 10:15 uur. We merken op Schiphol direct de gevolgen van de Corona crisis, nog nooit is het er zo rustig geweest en alle reizigers dragen een mondkapje. Het vliegtuig is ook maar voor 40% vol dus Erik verhuist direct na het opstijgen naar een lege rij stoelen voor ons. Hebben we lekker de ruimte. Het ophalen van de auto verloopt vlekkeloos. We worden netjes opgewacht en naar onze huurauto gebracht. Na zo’n 20 min rijden komen we in ons hotel aan. Wat een prachtig hotel en de ligging is lekker centraal naast het sea aquarium. Na het inchecken gaan we naar onze wat kleine, maar zeer nette, kamer direct aan het parelwitte strand gelegen. We houden ons de rest van de dag lekker rustig, we lunchen wat, drinken onze eerste Pina Colada  en vermaken ons prima aan het strand met zwemmen en snorkelen in de azuurblauwe zee. Na het eten gaan we op tijd naar bed. Nederlandse tijd is het al lang middernacht geweest.

Dag 2

Onze eerste ochtend in Paradise! We worden allemaal rond 04:00 uur wakker door de jetlag. We zijn dan ook de eerste gasten die staan te trappelen om 07:00 uur voor het ontbijt. Het ontbijt is zeer uitgebreid. Lekker een buffet en alleen de bediening mag in de schalen scheppen ivm Corona. Om 08:00 uur vertrekken we richting Playa Grandi. We hebben geluk, er zijn geen andere mensen op het strand met uitzondering van een paar vissers. We vermaken ons prima met de gekleurde vissen en de vele schildpadden, welke resten van vissen door de vissers toegeworpen krijgen. We genieten ook heerlijk van het zonnetje op de door ons gehuurde strandbedjes. Tegen lunchtijd begint het enorm te regenen. We vluchten in deze hoosbui  richting auto maar zijn tot aan onze bilspleet nat. We vertrekken richting hotel om lekker te lunchen met een hamburger. In de middag klaart het weer op en blijven we lekker aan het strand in ons hotel.

Dag 3

We zijn weer vroeg wakker en zitten rond 07:00 uur weer aan het ontbijt. Omdat de weersvoorspelling vandaag wat onbestendig is en het al regent in de ochtend, besluiten we om naar de Grotten van Hato te gaan. Deze grotten werden vroeger door gevluchte slaven bewoond en kunnen nu bezichtigd worden. Teun vindt het super spannend vooral toen de gids het licht in de grot uitdeed om te laten zien hoe donker zo’n grot is. In de middag staat een bezoek aan Willemstad op het programma. We gaan lekker lunchen bij cafe/restaurant De Gouverneur, de plek op Curaçao waar Lindeboom zijn bier aan levert.  Na de lunch lopen we een klein rondje over de Pontjesbrug met de beroemde gekleurde huisjes en gaan vervolgens terug naar het hotel voor een paar uurtjes aan het strand en diner.

Dag 4

Vandaag wordt het een heel bijzondere dag, we gaan naar het beroemde Sea Aquarium, vlak naast ons hotel. Eén van onze wensen op onze bucket list, het snorkelen met Dolfijnen, gaat vandaag in vervulling. We hebben er zin in! We staan om 11:00 uur op de planning voor onze ontmoeting met de dolfijnen maar besluiten al eerder die kant op te gaan om het sea aquarium te bekijken. Prachtige vissen worden er geshowd en je kunt ook van alles aanraken, zoals zee-egels, zeesterren en krabben.

Na een zeeleeuwenshow, haaienshow en een dolfijnenshow is het tijd voor onze speeltijd met de dolfijnen.  Wat een prachtige ervaring. We beginnen met een voorstelrondje aan de dolfijnen. We krijgen een kusje en mogen ze bij de flippers beethouden. Daarna mogen we vrij met ze snorkelen en spelen. Wat een unieke beesten. Zo enthousiast. Erik is druk in de weer met zijn onderwatercamera waardoor prachtige foto’s en filmmateriaal ontstaat van zowel boven- als onderwater. We genieten volop van deze beesten.  Na deze flinke inspanning hebben we honger gekregen en besluiten we, na het ophalen van de door de organisatie gemaakte foto’s,  te gaan lunchen in het hotel. Na de lunch wil Lisette graag naar Willemstad voor het inslaan van enkele souvenirs. We komen echter bedrogen uit. Heel veel winkels zijn gesloten door de Corona crisis en we zijn heel snel klaar met winkelen. We kijken nog wel wat rond maar vertrekken al snel richting Gouverneur voor het diner. We nemen de specialties van het restaurant,  de caribische kip en de kip met kaas, en laten het ons smaken, uiteraard vergezeld door een gouverneur biertje.

Dag 5

Aangezien we zo genoten hadden van onze eerste bezoek aan Playa Grandi besluiten we om deze ochtend terug te gaan naar de schildpadden en wederom is het heerlijk rustig op het strand. Na ons geïnstalleerd te hebben op de strandbedjes duiken we heerlijk in het verfrissende water, wat een heerlijke temperatuur heeft het water hier toch! Teun is druk in de weer met zijn eigen onderwatercamera en ook Erik haalt zijn hart op met onderwaterfotografie. Tegen de middag besluiten we naar een ander strandje te gaan. We rijden via de kustweg naar Playa Lagun. Wat is dit een fantastische plek, een beschut baaitje met azuurblauwe zee en weer zo rustig qua bezoekers. We scoren er een paar strandbedjes en gaan weer op snorkelavontuur. Voor de lunch regelt Teun een paar tosti’s en colaatjes bij het hooggelegen restaurant. Hij vermaakt zich tijdens de bestelling lekker met leguanen die bij het restaurant rondlopen. We worden op ons wenken bediend op het strand met deze simpele, o zo lekkere lunch!  Na een paar uur genoten te hebben, ook weer van schildpadden, rijden we rossig van de zon richting hotel voor diner.

Dag 6

Eén van de must do op Curaçao is het snorkelen bij The Tugboat (wrak op ca. 5 meter diepte). Teun vindt het enorm spannend en denkt hele tijd aan de film van de Titanic. Het wrak is goed zichtbaar vanaf het wateroppervlakte en we dobberen heerlijk rond om van het onderwaterleven te genieten. Na dit bezoek willen we vandaag nog meer strandjes gaan bekijken. Via een groot meer met flamingo’s rijden we naar Kokomo beach, een prachtig parelwit strand met een leuke beachclub. Hier drinken we wat en Teun geniet van de schommel, welke daar in het zeewater geplaatst is.  Na deze verfrissing rijden we door naar Playa Porto Marie, waar de varkens in de middag op het strand komen om pootje te baden. Hier is het echter voor Curaçaose begrippen vrij druk en we kunnen geen strandbedje in de schaduw meer bemachtigen. Aangezien het inmiddels lunchtijd is, genieten we lekker van een smoothie en een broodje in het aangelegen restaurant. Na de lunch rijden we naar Bounty strand Cas Abou. Wat een heerlijk strand weer. En zo heerlijk rustig!  Aan het einde van de middag gaan we naar het restaurant ‘de Buurvrouw’ op aanraden van gasten in ons hotel. Gerund door een leuk Nederlands stel en heerlijke biefstuk!

Dag 7

We gaan vandaag weer snorkelen bij Playa Lagun. Dit strandje was ons zo goed bevallen door de prachtige ligging en het rustige karakter. Lekker weer een paar uur zwemmen en snorkelen. Na de lunch rijden we naar Shete Boka National Park. Dit natuurpark ligt ten westen van Curaçao. We genieten van de blowholes (Boka Pistol) en wandelen op ons gemak via ruige strandjes naar de natuurlijke brug (Boka Wandomi). Wat een natuurgeweld toch die golven! Ook vermaken we ons met de hagedisjes in het park, die enorm dol zijn op de resten van onze lunch, de koekjes. Na ons opgefrist te hebben in het hotel gaan we vanavond eten in een heus fort, Fort Nassau. De weg erna toe is dramatisch, we konden de juiste afslag maar niet vinden. Het fort maakte echter onze heenrit helemaal goed. Heerlijk gegeten in een prachtige ambiance.

Dag 8

Na een laatste duik in de zee bij het hotel gaan we na de lunch richting airport voor onze vlucht naar  Bonaire. We worden positief verrast door het vliegtuigje waarmee we naar het andere eiland vliegen, een klein propellervliegtuigje met slechts 20 stoelen. Het vliegtuigje is halfvol en komen direct in contact met een leuk stel uit Nederland, welke enkele jaren op Bonaire woont. We krijgen volop tips over het eiland. Super handig! Onderweg zien we vanuit het vliegtuig de eilandjes klein Curaçao en Klein Bonaire. Aangekomen op de airport kunnen we direct onze huurauto ophalen, oei het is wel een uitdaging om alle koffers in zo’n kleine auto (Jimmy)  te krijgen. Met de benen op de koffers en Teun tussen de koffers ingebouwd komen we in het hotel aan. Wat een prachtige plek. We genieten al bij het inchecken van Caribische rum. De huisjes aan het strand zijn prachtig, wat een ruime slaapkamer, badkamer en aparte woonkamer (waar een slaapbank voor Teun gemaakt kan worden). We verbazen ons weer over het verlaten strand. Zo’n mooie plek helemaal voor ons alleen, top, top, top!!! Er bleken maar 7 gasten in het hele hotel te verblijven door Corona.  We drinken lekker een Pina Colada op het strand en dineren in het restaurant van het hotel, welke in de vorm van een boot is gebouwd. Teun vermaakt zich prima met het stuurwiel en de vele andere scheepsaccessoires.

Dag 9

In de ochtend vertrekken we naar strand ‘1000 steps’. Via een steile trap omlaag kom je bij een prachtig azuurblauwe zee. Een goed begin van ons zwem- en snorkelavontuur op Bonaire. Aangezien we zo onder de indruk zijn van ons hotel en privé strandje, besluiten we de middag lekker door te brengen in ons hotel. Na ons einde middag wat opgefrist te hebben vertrekken we met de Jimmy naar Kralendijk, ook hier zijn veel winkels gesloten . We eten ’s avonds, op aanraden van een vriend, bij de Japanner Osaka Sushi. Lekkere sushi  maar een enorm trage bediening. Na het eten gaan we naar ijssalon Gio’s.  Er zitten twee ijssalons op Bonaire en beide moeten uiteraard getest worden.

Dag 10

Na het heerlijk ontbijt met heerlijke Eggs Bennedict en dikke pannekoeken voor Teun  vertrekken we vroeg in de ochtend naar Washington Slagbaai National Park. We rijden door een prachtig landschap met enorme cactussen, rotsformaties en blowholes. We maken diverse stops. Eén van de hoogtepunten in het park is Wayaka II. Wat een fantastische snorkelplek tussen de vele soorten papagaaivissen,  gelegen aan een intiem strandje.  We verblijven hele dag in het park en eten ’s avonds lekker bij het hotel.

Dag 11

Vandaag gaan we op zoek naar de schildpadden bij de Zoutpier, het snorkelgebied dicht bij de zoutwinning van het eiland. We hebben geluk en spotten diverse schildpadden. Erik kan er geen genoeg van krijgen. Als we uiteindelijk weer in de auto zitten besluiten we naar het strand Sorobon te rijden, een prachtig breed strand met leuke strandbedden. Omdat het water vele meters ondiep blijft is de temperatuur van het water erg warm. Het lijkt wel de temperatuur van een ligbad. We lunchen bij een aangelegen restaurant, met broodjes en salade.  Einde van de middag naar ons hotel om ons te verfrissen en door naar het restaurant Cuba in het centrum van Kralendijk. Uiteraard moet de dag afgesloten worden met een grote ice cream, ditmaal bij de andere ijstent Luciano.

Dag 12

Er staat vandaag een sportieve activiteit op het programma, kajakken door de mangroves. Als we na een slechte landweg bij het verzamelpunt aankomen worden we welkom geheten door een enorme groep flamingo’s, welke de weg overrennen.  Het activiteitencentrum is ook een opvang voor flamingo’s waar ze verzorgd en bijgevoerd worden. In een groepje van 11 man stappen we in onze kajakken, Teun bij Erik en Lisette alleen. We hebben al snel de slag te pakken van het kajakken en Teun vindt het steeds leuker worden. Hij kajakt zelfs een stukje alleen! We maken na een uur varen een stop om te snorkelen. Leuk om te zien welke vissen er allemaal onder de wortels van de mangrove bomen leven. Na deze inspanning besluiten we lekker te gaan lunchen en relaxen  in ons hotel. In de avond staat ons een culinair hoogtepunt te wachten. We gaan naar restaurant BrassBoer van Jonnie Boer. In een prachtig hotel nemen we plaats aan een tafel  op het strand om ons culinair te laten verwennen. En het smaakte prima!

Dag 13

Onze laatste volle dag op het eiland! We rijden na het ontbijt naar de witte slavenhuisjes. We kijken wat rond maar we hebben het al snel gezien. We besluiten nog wat strandjes te bekijken maar kunnen onze draai niet vinden. Teun vindt het zwembad en het strand van ons hotel zo mooi, dat we besluiten de rest van de dag op ons resort door te brengen, vergezeld met lekkere cocktails.

Dag 14

Helaas zijn we alweer aangekomen bij de dag van vertrek. Erik gaat nog even afscheid nemen van de schildpadden bij de Zoutpier, helaas blijkt deze dicht door onderhoud aan de brug. Hij rijdt door naar 1000 steps om nog even te snorkelen. Lisette en Teun doen het lekker rustig aan in de hotelkamer.  Na de lunch rijden we naar de airport, leveren de auto in bij een dicht loket van het autoverhuurbedrijf (sleutel door een gaatje in het raam gegooid) en checken in.

Dag 15

Na een fantastische reis weer uitgerust en zongekleurd thuis aangekomen!